عبدالله: کمک‌های جامعه‌ی جهانی در سال‌های گذشته به افغانستان مؤثر تمام نشده‌است

اطلاعات روز: عبدالله‌عبدالله، رییس‌ اجراییه در نشست فرعی اجلاس جهانی رهبران کمیته‌ی بشردوستان، کمک‌های جامعه‌ی جهانی به افغانستان در سال‌های گذشته را«سخاوتمندانه و بی‌حساب» خوانده و گفته است که این کمک‌ها به‌جای مصرف در پروژه‌های درازمدت روی پروژه‌های کوتاه‌مدت متمرکز بوده است.
آقای عبدالله که در این نشست زیر عنوان «کمک‌رسانی و محو نیازمندی‌ها» سخنرانی کرده، گفته است تمرکز کمک‌های جهانی به افغانستان با این روش تغییر عاجل و سطحی داشته اما در سطح کلان و با آجندای کاری حکومت افغانستان برای خودکفایی افغانستان هماهنگی صورت نگرفته و مؤثر نبوده است.
دفتر مطبوعات ریاست‎ اجراییه در خبرنامه‌یی نوشته است که آقای عبدالله در سخنرانی دیروزش خطاب به اعضای کمیته‌ی جهانی بشردوستانه گفته است که افغانستان در کنار پیشرفت‌هایی که داشته، هنوزهم به‌خاطر «انتقال مسئولیت‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی با چالش‌های امنیتی و سیاسی رو‌به‌رو است و امکان دارد که این مشکلات و چالش‌ها تلاش‌های حکومت افغانستان برای مبارزه با فقر و غربت را با کندی مواجه سازد.»
او افزوده که پایان دادن به جنگ و بهبود و انکشاف وضعیت زندگی مردم افغانستان پس از تأمین صلح و ثبات در کشور، از اولویت‌های اصلی حکومت می‌باشد اما این مشکلات، رسیدن به اهداف کنونی را با مشکل مواجه کرده است.
رییس اجراییه گفته است حکومت افغانستان برای رسیدن به خودکفایی، گام‌هایی برداشته، استراتژی ملی انکشافی را تدوین کرده که با تطبیق آن و جمع‌آوری مالیات براساس میکانیزم‌های دقیق و درست و ایجاد فرصت‌های بهتر سرمایه‌گذاری سبب تقویت و پویایی اقتصادی خواهد شد.
به گفته‌ی او، برای رسیدن به این اهداف، نیاز است که از تلاش‌های افغانستان حمایت صورت گیرد و در عین‌حال، هماهنگی و همکاری‌های مشترک افزایش یابد.
عبدالله از جامعه‌ی جهانی خواسته که افغانستان را در بخش‌های مختلف کمک کند.
قرار است عبدالله در نشست عمومی اجلاس جهانی سران کمیته‌ی بشردوستانه نیز سخنرانی داشته باشد.