طالبان مرگ اختر منصور را تأیید و رهبر جدید شان را انتخاب کردند

اطلاعات روز: گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر سابق این گروه، را تأیید کرده و گفته است که مولوی هیبت‌الله آخندزاده از سوی شورای حل و عقد جانشین وی تعیین شده است.
در اعلامیه‌ی رسمی امارت اسلامی که از سوی سخن‌گوی این گروه، قاری یوسف احمدی، به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که ملا منصور در اول جوزا در منطقه «نوشکی» در مرز میان افغانستان و پاکستان، در منطقه مرزی بین قندهار و بلوچستان پاکستان، در اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی جان خود را از دست داده است.
در اعلامیه گروه طالبان آمده است که سراج‌الدین حقانی پسر جلال‌الدین حقانی و مولوی یعقوب پسر ملا محمد عمر رهبر اسبق طالبان هم به عنوان معاونان رهبر جدید گروه طالبان تعیین شده‌اند.
گروه طالبان درحالی این اعلامیه را منتشر می‌کند که سه روز قبل وزارت دفاع امریکا اعلان کرد که به دستور مستقیم باراک اوباما، رییس جمهور امریکا، هواپیمای بدون سرنشین آنان ملا اختر منصور را هدف قرار داده است.
هرچند وزارت داخله در واکنش به کشته شدن ملا اختر منصور گفت که کشته شدن او یک ضربه‌ی محکم به هراس‌افگنان طالب تلقی شده و در جهت بهبود وضعیت امنیتی کشور موثر دانسته می‌شود، اما اکنون گروه طالبان در اعلامیه خود بار دیگر بر ادامه جنگ در افغانستان تاکید کرده است.
در حالی که افغانستان ملا منصور را مانع صلح گروه طالبان با دولت افغانستان می‌دانست، در اعلامیه طالبان اما آمده است که ملا منصور در شرایط سختی قرار داشت و پیشنهادهای تحمیلی و تزویری را از جانب هیچ کسی نپذیرفت.
اختر محمد منصور سال گذشته پس از تایید خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان رهبری این گروه را به عهده گرفت. اعلام رهبری او مخالفت‌هایی را نیز میان افراد برجسته‌ی این گروه به‌وجود آورد. از جمله ملا رسول رهبری شاخه‌ی دیگر گروه طالبان را به عهده گرفت و در چند مورد با افراد ملا منصور وارد جنگ شد.