دولت در فصل سرما معتادان را از شهر کابل جمع می‌کند

در آستانه‌ی فصل سرما در کشور، وزارت مبارزه با مواد مخدر برنامه‎ای را برای جمع کردن معتادان از خیابان‌ها و محله‌های شهر کابل در سرپناه‌های ویژه‌ای روی دست گرفته است. هرچند آمار دقیقی درباره‌ی این معتادان در دست نیست، اما محلات بازی وجود دارند که هر‌کدام محل تجمع صدها معتادند و سرما جان آن‌ها را تهدید می‌کند.
اداره‌های مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه، ۵ قوس عملیاتی را به رهبری دین ‌محمد مبارز راشدی، سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر برای جمع کردن معتادان به راه انداخت. آقای راشدی با حضور در محله‌ی «پل سوخته» در غرب کابل، از معتادان خواست که این محل را ترک کنند و به سرپناه‌هایی که دولت برای آن‌ها در نظر گرفته بروند.
صدها معتاد در زیر این پل زندگی می‌کنند و هر شب احتمال آن وجود دارد که درجه‌ی حرارت به زیر صفر سقوط کند و جان آن‌ها به خطر افتد. سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر به معتادان گفت: «زمستان امسال هیچ‌کسی نباید زیر این پل بماند. همه قبول دارید؟» ظاهراً پاسخ کسانی که صدای او را می‌شنیدند، مثبت بود، اما شمار زیادی از معتادان پا به فرار گذاشتند که با ممانعت پولیس مواجه شدند.
مسئولان اداره‌های مبارزه با مواد مخدر می‌گویند که شمار قابل توجهی از معتادان حاضر نیستند که درمان شوند و به شفاخانه‌ها بروند. اما آقای راشدی به صورت قاطع گفت که زمستان امسال هیچ‌معتادی نباید در هوای آزاد به سر برد. او تأکید کرد: «اگر نمی‌خواهند که تداوی شوند، به این معنا نیست که ما نسبت به سرنوشت آن‌ها بی‌تفاوت باشیم. ما باید جان آن‌ها را حفظ کنیم».
سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر افزود: «برای آن‌ها جاهایی را آماده می‌کنیم که آب و نانی و سرپناهی داشته باشند». این که چرا معتادان حاضر نیستند داوطلبانه به جاهایی که دولت برای آن‌ها در نظر گرفته بروند، احتمالا ریشه در تصوری که آن‌ها از زندان‌ها و شفاخانه‌‌های معتادان دارند، داشته باشد. در این محلاتً معتادان به مواد مخدر دست‌رسی ندارند و مقررات سختی در مورد آن‌ها اعمال می‌شود.
هم‌چنین مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر نگفتند که آن‌ها در سرپناه‌های مورد نظر، چقدر ظرفیت برای پذیرایی از چه تعداد معتاد را در زمستان دارند. در مورد شمار کل معتادان در کشور هم آمار دقیقی وجود ندارد، اما بر‌اساس تخمین اداره‌ی جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، احتمالاً بیش از یک میلیون معتاد باشند. اما مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گویند که احتمالاً بیش از دو میلیون نفر از جمعیت سی میلیونی کشور معتاد باشند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *