شر‌ط‌های تازه‌ی حامد کرزی برای امضای موافقت‌نامه‌‌ی امنیتی

حامد کرزی، رییس جمهوری علی‌رغم سفر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به کابل از امضای موافقت‌نامه‌‌ی امنیتی با واشنگتن سرباز زده است. این موافقت‌نامه‌ اجازه می‌دهد هزاران سرباز آمریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ در کشور بمانند.
سوزان رایس، مشاور باراک اوباما به آقای کرزی گفته است پیش‌نهاد رییس جمهوری افغانستان برای به تأخیر انداختن امضای این پیمان تا بعد از انتخابات سال آینده، عملی نیست. ملاقات حامد کرزی و سوزان رایس یک روز پس از آن برگزار شد که اعضای لویه جرگه در کابل، در پایان کار خود خواستار امضای موافقت‌نامه‌‌ی امنیتی بین آمریکا و افغانستان در ظرف یک‌ماه آینده شدند.
اطمینان بیش‌تر
در بیانیه‌ی کاخ سفید آمده است، حامد کرزی شرایط تازه‌ای را برای امضای موافقت‌نامه‌‌ی امنیتی با واشنگتن عنوان کرده و اعلام کرده برای امضای بلافاصله‌ی این موافقت‌نامه‌، آماده نیست. دفتر ریاست جمهوری نیز می‌گوید، رییس جمهوری از ملاقات خود با سوزان رایس برای گرفتن اطمینان‌های بیش‌تر از آمریکا استفاده کرده است.
براساس این گزارش، حامد کرزی به دنبال اطمینان بیش‌تر است که نیروهای آمریکایی به خانه‌ی شهروندان افغان وارد نمی‌شوند و در عین حال واشنگتن گفت‌وگوهای صلح با طالبان را از سر می‌گیرد. آقای کرزی درعین حال خواستار تعهد آمریکا در برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در ۵ آپریل ۲۰۱۴ (۱۶ حمل ۱۳۹۳) شده است.
براساس گزارش‌های دریافتی، یکی دیگر از شرایط آقای کرزی بازگشت شهروندان افغان زندانی در گوانتانامو به کشورشان است. واشنگتن تأکید دارد که این موافقت‌نامه‌ باید پیش از پایان سال جاری امضا شود تا بتوان برای تعداد سربازانی که قرار است بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌مانند، برنامه‌ریزی درستی انجام داد.
به گفته‌ی خانم رایس، تأخیر در امضای این موافقت‌نامه‌ نه زمان کافی برای برنامه‌ریزی جهت حضور نظامی و‌رای سال ۲۰۱۴ در افغانستان به آمریکا و ناتو می‌دهد و نه به افغانستان ثبات می‌دهد. براساس این موافقت‌نامه‌‌، ۱۵۰۰۰ نیروی خارجی بعد از سال ۲۰۱۴ در کشور باقی می‌مانند، اگرچه آمریکا می‌گوید هنوز هیچ‌تصمیمی درباره‌ی ادامه‌ی حضور خود در افغانستان نگرفته است.
سربازانی که بعد از سال ۲۰۱۴ در کشور می‌مانند، عمدتا کار آموزش نیروهای افغان را برعهده خواهند داشت. برخی نیروهای ویژه نیز در عملیات «ضدتروریستی» شرکت خواهند داشت. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *