دو قاچاق‌چی آثار باستانی با یک دستگاه گنج‌یاب در بامیان بازداشت شدند

اطلاعات روز: طاهر زهیر، والی بامیان از بازداشت دو قاچاق‌چی و کاوشگر غیرقانونی آثار باستانی و کشف و ضبط یک دستگاه گنج‌یاب در این ولایت خبر داده است.
آقای زهیر امروز (سه‌شنبه، 22 سرطان) در نشست خبری گفت که ریاست امنیت ملی بامیان، یک دستگاه بزرگ گنج‌یاب، که قابلیت شناسایی و تثبیت آثار تاریخی و عتیقه‌جات مدفون شده در زیر زمین را دارد، از نزد قاچاق‌چیان و کاوشگران غیرقانونی آثار تاریخی به‌دست آورده‌اند.
به گفته‌ی آقای زهیر، این دستگاه ساخت ایران است و 80 هزار دالر امریکایی ارزش دارد. او افزوده که مأموران امنیت ملی از نزد این افراد سه جلد کتاب راهنمایی این دستگاه و قراردادخط که بین عناصر قاچاق کننده، فروشنده و انتقال دهنده آثار باستانی به امضا رسیده را نیز به‌دست آورده‌اند.

این دستگاه ساخت ایران است و 80 هزار دالر امریکایی ارزش دارد
این دستگاه ساخت ایران است و 80 هزار دالر امریکایی ارزش دارد

دفتر مطبوعاتی ولایت بامیان با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در پیوند به دستگاه گنج‌یاب و اتهام قاچاق آثار باستانی دو نفر که باشندگان ولایت‌های دایکندی و میدان وردک اند، دستگیر شده و اکنون تحت تحقیق و بازجویی نیروهای امنیتی قرار دارند.
عبدالرحمان احمدی سخن‌گوی والی بامیان گفته است این دو نفر برای مدت طولانی تحت «پیگرد و کنترل» مأموران امنیت ملی بودند و دیروز (21 سرطان) در ولسوالی یکاولنگ بازداشت شدند.
به گفته‌ی احمد، افراد بازداشت شده در اظهارات اولیه خود گفته‌اند که این دستگاه دارای سه بخش جداگانه با کارکرد متفاوت است که می‌تواند انواع گنج‌های زیرزمینی را به‌صورت تصویری نشان دهد، نوعیت آن را تفکیک کند یا با پخش صدا در مورد موجودیت آن هشدار دهد.
در همین حال یکی از دو فرد بازداشت شده به خبرنگاران گفته که او اصلاً فرد بی‌سوادی است که یک فرد دیگر این دستگاه را به او تحویل داده و در مورد کاربرد آن چیزی نمی‌داند. اما سخن‌گوی والی بامیان گفته است که مسئولان دولتی یقین دارند که افراد بازداشت شده در جست‌وجوی قاچاق آثار باستانی بوده‌اند.
گفته می‌شود تاکنون این افراد موفق به یافتن آثار باستانی نشده‌اند و از نزد آنان نیز هیچ اثری یافت نشده است.
بامیان از ولایت‌های باستانی افغانستان است که ساحات تاریخی فراوان دارد و پیش از این نیز بارها از کاوش‌های غیرقانونی آثار تاریخی در این ولایت خبرهای منتشر شده بود.