وزارت انکشاف دهات: کانال تنگی توغچی تکمیل و کار ساخت تنگی تاشقرغان آغاز می‌شود

اطلاعات روز: مسئولان وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گویند که قرارداد ساخت تنگی تاشقرغان از سوی کمیته تدارکات ملی منظور شده و قرار است تا اواخر ماه جاری رسماً آغاز شود.
اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت احیا و انکشاف دهات، امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مشترک خبری با لطف الله راشد، سخن‌گوی وزارت زراعت، در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت که قرار است وزارت احیا و انکشاف دهات کار ساخت تنگی تاشقرغان را تا آخر ماه اسد سال جاری آغاز کند.
رستمی گفت: «قرارداد تنگی تاشقرغان هفته‌ی گذشته، به ارزش 171.1میلیون افغانی توسط کمتیه تدارکات ملی منظور شد. تنگی تاشقرغان طی چند سال گذشته، در اثر جاری شدن سیلاب‌ها، چند بار تخریب و در نهایت منجر به قطع ارتباط باشندگان ولایت‌های بلخ، جوزجان، فاریاب و سرپل با دیگر ولایت‌ها شده بود.»
آقای رستمی افزود: «در حال حاضر، تنگی تاشقرغان به شکل موقت با گذاشتن مواد ساختمانی در کانتینرها زمینه عبور و تردد وسایط را مساعد ساخته و قرار است تا ده ماه آینده، یک قسمت از سرک اسفالت و در ضمن دیوراهای استنادی در این تنگی نیز به شکل اساسی و پخته ساخته شود.»

تکمیل کانال تنگی توغچی در ولایت ننگرهار
در همین حال، اکبر رستمی می‌گوید که کار ساخت کانال بزرگ تنگی توغچی در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار نیز تکمیل شده و قرار است که طی سه روز آینده به بهره‌برداری سپرده شود.
او در مورد گفت: «طول تنگی توغچی حدود 15کیلومتر است و این وزارت طی دو سال گذشته، یک سربند بزرگ را احیا، حدود 11.7کیلومتر را احیا و بازسازی کرده و 2.3 کیلومتر کانال دیگر را نیز به ارزش مجموعی 96.6میلیون افغانی نوسازی کرده است.»
به گفته‌ی او، با تکمیل این کانال، حدود 20 هزار دهقان می‌توانند از یک فصل به چهار فصل، زمین‌های خود را تحت زرع قرار دهند و قرار است که 75 درصد تولیدات، مستفید شوندگان این کانال افزایش یابد.
همچنین، این کانال در کناری این‌که حدود 5400 جریب زمین زراعتی را تحت آبیاری قرار می‌دهد، حدود 400 جریب زمین «کانال ننگرهار» را نیز مجدداً احیا کرده و در ضمن، با ساخت دیوارهای استنادی آن از تخریب یک قسمت سرک ننگرهار-کنر نیز جلوگیری می‌کند.

افتتاح برنامه کاریابی در ولایت بامیان
آقای رستمی گفت که انجنیر نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، هفته گذشته در سفری به ولایت بامیان، به ارزش 140میلیون افغانی برنامه کاریابی را در این ولایت افتتاح کرده و قرار است طی چند ماه آینده از طریق برنامه کاریابی، پروژه‌های انکشافی 281 قریه در ولسوالی‌های پنجاب و ورس بامیان بازسازی و نوسازی شوند که با تکمیل این پروژه‌ها برای بیش از 14هزار بامیانی زمینه کاریابی مساعد می‌شود.