انتقاد کابل از چین به‌خاطر دیدار طالبان از این کشور

صدای امریکا/ایاز گل ترجمه: حمید مهدوی

اسلام‌آباد، پاکستان
حکومت افغانستان در مورد گزارش‌ها مبنی بر این‌که یک هیات طالبان از چین دیدار کرده است، نارضایتی خود را نشان داده و گفته است که چین نباید برای این گروه که در کشتار افغان‌ها دست دارد، «پلت‌فرم» فراهم کند. ضمنا نیروهای امنیتی افغانستان کنترل یک ولسوالی در جنوب را که برای مدت کوتاهی به شورشیان طالبان باختند، دوباره به‌دست آوردند. مقام‌های ارتش امریکا به صدای امریکا تایید کردند که آن‌ها در حمایت از نیروهای محلی در جریان ضدحمله‌ی شبانه حملات هوایی انجام داده‌اند. قرار گزارش‌ها، مذاکره‌کنندگان طالبان در 18 تا 22 ماه جولای به دعوت حکومت چین از این کشور دیدار کرده است تا در مورد وضع جاری در افغانستان گفت‌وگو کنند. در گزارش‌ها آمده است که رهبری این هیات [طالبان] را عباس استانکزی، رییس دفتر سیاسی ستیزه‌جویان اسلام‌گرا در قطر، برعهده دارد.
وقتی از احمد شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت خارجه، در مورد عکس العملش پرسیده شد، او به صدای امریکا گفت که افغانستان و چین «روابط دوستانه‌ی قوی» دارند. مستغنی اظهار داشت: «ما باور داریم که دوستان ما در چین همیشه روابط دولت-با-دولت را ترجیح خواهند داد و پلت‌فرمی را برای گروه‌هایی که مسئول کشتار مردم افغانستان است، فراهم نخواهد کرد».

عدم اظهار نظر
پکن هنوز در مورد این‌که آیا هیات طالبان به این کشور سفر کرده و این کشور از آن‌ها استقبال کرده است یا خیر، اظهار نظر نکرده است. اما اعضای ارشد این گروه ستیزه‌جو به شرط افشا نشدن نام‌شان دیدارها در چین را تایید کرده و تا حدودی جزئیات آن را نشر کرده‌اند و گفته‌اند که طالبان به‌صورت منظم با کشورهایی که «روابط خوب» دارد، این‌گونه گفت‌وگو می‌کند. وقتی صدای امریکا روز یک‌شنبه با ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی اصلی این گروه ستیزه‌جو، تماس گرفت تا او اظهار نظر کند، مجاهد گفت که او این دیدار از چین را «نه تایید و نه رد می‌تواند».
چین، همراه با پاکستان، ایالات متحده‌ی امریکا و افغانستان، بخشی از گروه متشکل از چهار کشور است که تلاش کرد گفت‌وگوهای صلح میان کابل و مقام‌های طالبان را از سر بگیرد. اما این تلاش‌ها از مذاکرات مقدماتی فراتر نرفت و منتقدان انتظار ندارند روند صلح در آینده‌ی قابل پیش‌بینی از سر گرفته شود.

نگرانی‌های چین
دخالت و درگیری پکن در گفت‌وگوهای صلح افغانستان از نگرانی‌هایی نشات می‌گیرد که ادامه‌ی بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند به منطقه‌ی ناآرام سین کیانگ در نقطه‌ی دورافتاده در غرب چین سرایت کند، جایی که در سال‌های اخیر خشونت جدایی‌طلبان در سال‌های اخیر منجر به کشته شدن صدها تن شده است. در عین زمان، طالبان حملات در میدان جنگ را علیه نیروهای امنیتی افغانستان شدت بخشیده است و مناطقی را، به‌ویژه در ولایت جنوبی هلمند، تحت تصرف‌شان درآورده‌اند.
روز یک‌شنبه، مقام‌های ولایتی تایید کردند که نیروهای امنیتی افغانستان با پشتیبانی حملات هوایی ارتش ایالات متحده‌ی امریکا کنترل ولسوالی خانشین را یک روز پس از آن که به دست ستیزه‌جویان سقوط کرد، پس گرفته‌اند و بر طالبان که در حال عقب‌نشنیی بودند، تلفات سنگینی وارد کرده‌اند. مقام‌های محلی که نخواستند نام‌شان فاش شود، نیز کشته شدن حد اقل 23 تن از نیروهای امنیتی افغانستان را در جریان جنگ را تایید کردند.
میکایل لاوهارن، سخن‌گوی ارتش ایالات متحده‌ی امریکا به صدای امریکا گفت: «می‌توانم تایید کنم که نیروهای امریکایی دیروز [شنبه] چندین حمله‌ی هوایی را در حمایت از شرکای افغان ما در هلمند انجام دادند. عملیات‌ها هنوز در هلمند ادامه دارند، پس به دلایل امنیتی نمی‌توانم در حال حاضر در مورد جزئیات آن صحبت کنم».
هلمند از تمام 34 ولایت افغانستان بزرگتر بوده و یک منطقه‌ی کلیدی تولید و قاچاق خشخاش هم‌مرز با پاکستان است. سازمان ملل متحد برآورد می‌کند که حدود 90 درصدتمام هیروئین جهان از تریاک هلمند تولید می‌شود و درآمد ناشی از مواد مخدر غیرقانونی ستیزه‌جویی طالبان را تامین مالی می‌کند.
جنگ میان نیروهای امنیتی افغانستان و شورشیان طالبان حداقل در دو ولسوالی دیگر ولایت هلمند و در بخش‌هایی از ولایت‌های فاریاب، بلخ و بدخشان در شمال و شمال‌شرق نیز شدت می‌گیرد. یک اداره‌ی نظارتی حکومت ایالات متحده‌ی امریکا روز جمعه به کانگرس امریکا اطلاع داد که نیروهای امنیتی افغانستان نزدیک به 5 درصد از خاک این کشور، از جمله چندین ولسوالی در هلمند، را در پنج ماه نخست سال جاری به طالبان از دست داده‌اند.