سفیر ایران: سخنان منسوب به معاون وزیر خارجه در مورد افغانستان، موضع ایران نیست

سفیر ایران در کابل اظهارات منسوب به معاون وزارت امور خارجه‌ی کشورش در مورد روابط خارجی افغانستان و انتخابات کشور را موضع رسمی دولت خود ندانسته است. وزارت خارجه‌‌ی کشور با ارسال خبرنامه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرده که محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل‌ در ملاقات با ارشاد احمدی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه‌ی کشور‌ اعلام کرد که اظهارات اخیر منسوب به ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزارت خارجه‌ی ایران در امور آسیا و اقیانوسیه، موقف وزارت خارجه‌ی ایران نیست.
خبرگزاری مهر گزارش داده بود که آقای رحیم‌پور روز دوشنبه گذشته در آستانه‌ی سفر حامد کرزی، رییس جمهور کشور به تهران‌ گفته است که «کرزی در انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان مدل پوتین–‌مدودف [رییس جمهور کنونی روسیه] را پی‌گیری می‌کند».
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه‌ پس از پایان دوره‌ی قبلی ریاست جمهوری خود و انتخاب مدودوف به ریاست جمهوری، سمت نخست‌وزیری را برعهده گرفت و پس از یک دوره، بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت و به این سمت دست یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم رحیم‌پور با اشاره به تبعات امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی- دفاعی افغانستان و آمریکا، گفته بود «ایران در چند وقت اخیر به صورت برادرانه به مقام‌های افغانی اعلام کرد که با امضای این معاهده موافق نیست، زیرا امضا و اجرای این معاهده به منافع بلند‌مدت ملت و دولت افغانستان آسیب می‌زند».
در خبرنامه‌ی وزارت خارجه آمده که آقای بهرامی «اظهارات آقای رحیم پور را نظر و موقف وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران ندانسته و اظهار داشته که مسئله‌ی انتخابات در مصاحبه مطرح نبوده و خبرنگاری که این مصاحبه را انجام داده، صحبت‌های رحیم‌پور را تحریف نموده و رسانه‌ای ساخته است».
براساس اعلام وزارت خارجه‌ی کشور، آقای بهرامی وعده داده که موضوع را به مقامات کشورش منتقل کند.
ایران، «تنها مخالف موافقت‌نامه با آمریکا»
افغانستان گفته که ایران تنها کشور منطقه است که با امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی_دفاعی میان افغانستان و آمریکا مخالفت می‌ورزد. براساس خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌، ملاقات آقایان احمدی و بهرامی عصر روز سه‌شنبه صورت گرفت و دو طرف در مورد سفر آتی حامد کرزی به تهران و نگرانی دولت افغانستان از اظهارات منسوب به آقای رحیم‌پور صحبت و تبادل نظر نمودند.
آقای احمدی با اشاره به اظهارات اخیر منسوب به آقای رحیم‌پور در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی افغانستان و آمریکا گفته است: «همان‌گونه که ما در رابطه به مسایل داخلی سایر کشورها اظهار نظر نکرده‌ایم، توقع داریم تا آنان نیز اصول و موازین پذیرفته شده را رعایت کنند».
او در ادامه تأکید کرد که افغانستان خواهان روابط نیک با همه‌ی کشورها، از جمله ایران است و در روابط خویش با جهان، منافع ملی کشور را در نظر گرفته و به صورت مستقل تصمیم می‌گیرد. آقای احمدی تأکید کرده که موافقت‌نامه‌ی امنیتی با ایالات متحده تهدیدی را متوجه همسایه‌های افغانستان نخواهد ساخت.
محمد رضا بهرامی در دوره‌ی ریاست جمهوری محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران به این سمت منصوب شد و بیش از دو سال در دوران محمود احمدی‌نژاد نیز به کار در کابل ادامه ‌داد. او پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران بار دیگر عهده‌دار سفارت ایران در افغانستان شده است. بهرامی در پایان مأموریت دور اول خود تأکید کرد که می‌خواهد این پیام را به تهران منتقل کند که لزومی ندارد ایران از ناحیه‌ی افغانستان تهدیدی حس کند و دولت حامد کرزی دولتی «دوست و مسئول» است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *