امریکا 1673 عراده «هاموی» به نیروهای امنیتی افغان می‌دهد

اطلاعات روز: ایالات متحده امریکا با یک شرکت موترسازی بنام «ای‌ام جنرال» پیمانی را امضا کرده است که بر بنیاد آن این شرکت 1673 عراده هاموی با تحرک بالا و چند منظوره چرخ‌دار را برای نیروهای دولتی افغانستان می‌سازد.
براساس این پیمان قرار است این موترها تا یک‌ونیم سال آینده در اختیار نیروهای دولتی افغانستان قرار داده شود. هزینه این پیمان 356 میلیون دالر امریکایی گفته شده است.
این پیمان درحالی امضا می‌شود که اخیراً عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ در ماه حمل امسال گفته بود که سه عراده موتر هاموی جنگجویان گروه تروریستی طالبان به‌دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است. این گفته‌ها درحالی مطرح شد که تصاویر نشان می‌داد این هاموی‌ها مربوط نیروهای امینتی افغانستان بوده که به‌دست طالبان افتاده است زیرا طالبان چنین جنگ‌افزارهایی را در اختیار ندارند.
ایالات متحده امریکا درحالی این پیمان را امضا می‌کند که اخیراً سیگار یا اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در گزارشی یادآور شد که نیروهای امنیتی افغانستان مشکلات حل‌ناشده‌ی زیادی دارد. این اداره گفته بود با وجود آنکه پنتاگون 17 میلیارد دالر برای فراهم‌سازی جنگ‌افزار، مهمات و تجهیزات نظامی برای نیروهای امنیتی افغانستان هزینه کرده، اما هنوز مشکلات این نیروها هنوز حل ناشده باقی است.
سیگار گفته بود که از میان 17 میلیارد دالر، 13 میلیارد آن برای تجهیز ارتش و 4.2 میلیارد آن برای تجهیز پولیس افغانستان هزینه شده است.
براساس امضای پیمان استراتژیک میان کابل و واشنگتن، امریکا متعهد شده است که سالانه 4 میلیارد دالر به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کند.