منار یادبود خبرنگاران شهید در کابل ساخته می‌شود

اطلاعات روز: عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل می‌گوید که نظر به هدایت رییس‌جمهور غنی قرار است منار یادبود خبرنگاران شهید در مکان مناسب شهر کابل ساخته شود.
آقای حبیب‌زی می‌گوید که این منار یادبود به‌منظور ارج‌گذاری به خبرنگارانی که در راه آزادی بیان و اطلاع‌رسانی جان باخته‌اند، ساخته می‌شود.
حبیب‌زی در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته که به‌منظور ساخت این منار نشست مشترک میان وزارت اطلاعات و فرهنگ، شهرداری کابل و برخی از نهادهای حمایت از رسانه‌‌ها در مقر شهرداری کابل برگزار شده است و در این نشست تصمیم گرفته شد تا این نماد در مکان مناسب، قابل دید و خارج از پلان‌های تفصیلی شهردای کابل ساخته شود.
به گفته‌ی حبیب‌زی، در اخیر این نشست، فیصله شد تا بعد از مطالعات فنی و مهندسی، شهرداری کابل مؤظف است تا جای مناسبی را مشخص کرده که در آینده‌ی نزدیک به ساخت این نماد یادبود عملاً اقدام صورت گیرد.
در افغانستان خبرنگاران و اهل رسانه با مشکلات عدیده‌یی مواجه‌اند. جنگ، ناامنی و خشونت وضعیت کار رسانه‌ها را نیز دچار مشکل کرده است و ده‌ها خبرنگار در خشونت‌های مختلف جان باخته‌اند.
دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‌ها آزاد افغانستان در ماه جوزای امسال اعلام کرد که کمیته ویژه‌یی‌ برای بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران در 15 سال گشته، 679 مورد خشنوت علیه خبرنگاران را در کشور ثبت کرده است.
براساس این بررسی، از مجموع ۶۷۹ پرونده خشونت علیه خبرنگاران، ۶۰ مورد قتل، ۴۶ مورد جراحت، ۲۲۲ مورد لت‌وکوب، ۸۴ مورد بازداشت، ۲۹مورد اختطاف، ۲۳۸مورد تهدید و خشونت لفظی می‌باشد.
از این جمله، ۲۵۲ مورد به‌دلیل مرور زمان، عدم دسترسی به عوامل خشونت یا صرف نظر از پیگیری آن‌ها، تحت بررسی قرار نگرفته است.
از سوی هم گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغان نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال جاری میلادی 54 مورد خشونت علیه خبرنگاران در این نهاد ثبت شده که نسبت به شش ماه نخست سال گذشته 38 درصد افزایش را نشان می‌دهد.