مرکز تشخیص و تداوی امراض سرطانی در کابل ساخته شد

اطلاعات روز: نخستین مرکز تشخیص و تداوی امراض سرطانی در چهار بخش تشخیص مقدم، تداوی داخله، جراحی و شیموتراپی در کابل افتتاح و به بهره‌برداری سپرده شد.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه به روز پنج‌شنبه، 6 عقرب گفت این مرکز به‌خاطر تشخیص مقدم و تداوی با دوام امراض سرطانی در شفاخانه جمهوریت ایجاد شده است.
وزارت صحت عامه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که این نخستین مرکز در بخش تداوی امراض سرطانی در سطح کشور است که در آن تشخیص و معالجه بیماران امراض سرطانی به‌گونه‌ی رایگان صورت می‌گیرد. این مرکز دارای 25 بستر و مجهز با تمام تجهیزات و وسایل طبی می‌باشد.
آقای فیروز همچنان در این محفل گفته است که دیپارتمنت انکولوژی به‌خاطر جواب‌دهی به نیازهای مبرم مردم افغانستان برای تداوی و مراقبت‌های حمایوی امراض سرطانی، ارایه خدمات وقایوی و تشخیص خدمات مقدم در چوکات این وزارت ایجاد گردیده و قرار است در هفته‌ی جاری یک مرکز مشابه بخش معالجه و تشخیص امراض سرطانی در شفاخانه استقلال نیز به بهره‌برداری سپرده شود.
وزارت صحت عامه گفته است که شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در کشور سرطان ثدیه، سرطان مری، سرطان معده، سرطان لب، سرطان دهن، سرطان عنق رحم و سرطان ریه می‌باشد.

این مرکز دارای 25 بستر و مجهز با تمام تجهیزات و وسایل طبی می‌باشد
این مرکز دارای 25 بستر و مجهز با تمام تجهیزات و وسایل طبی می‌باشد

مرکز تشخیص و تداوی امراض سرطانی درحالی در شفاخانه جمهوریت افتتاح می‌شود که به تاریخ دوم عقرب وزارت صحت عامه در مراسم «کمپاین آگادهی سرطان سینه» اعلام کرد که سالانه حدود 20 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که از این میان 15 هزار نفر آنان جان می‌دهند.
این وزارت همچنان گفته بود که از مجموع 20 هزار نفر مبتلا به سرطان، 3500 نفر آن مبتلا به سرطان پستان می‌باشند و سالانه 1700 زن مبتلا به سرطان پستان جان‌های شان را از دست می‌دهند.