بند سلما صاحب 50هزار چوچه ماهی نسلی شد

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از رهایی 50 هزار چوچه ماهی فصلی در بند سلما در ولایت هرات خبر داده است.
وزارت زراعت می‌گوید که این چوچه ماهی‌ها از نوع «Common Carp و Grass Carp» است که به هدف غنامندی منابع آبی کشور و افزایش تولید و تکثیر چوچه ماهی‌ها و تهیه غذای مقوی به بند سلما رها شده است.
وزارت زارعت امروز (شنبه، هشتم عقرب) با نشر خبرنامه‌یی گفته است که تهیه٬ انتقال و خریداری این چوچه ماهی‌ها 1.5 میلیون افغانی هزینه برداشته که از بودجه انکشافی این وزارت پرداخته شده است.
این وزارت می‌گوید پیش‌بینی شده که چوچه ماهی‌های رها شده در بند سلما بعد از دو سال آماده تخم‌گذاری شده و تولید مثل نمایند که سالانه به هزارها تُن گوشت ماهی از این بند به‌دست خواهد آمد. وزارت رزاعت می‌گوید که جمعیت ماهی‌های محلی در منابع آبی کشور در سال‌های اخیر به علت استفاده‌های غیرفنی و بی‌رویه از قبیل انداختن بمب دستی و وصل برق به دریا و استفاده از مواد کمیاویی کم شده است.
در خبرنامه آمده که وزارت زراعت در تلاش است در مناطقی که زمینه‌های پرورش ماهی مساعد است فارم‌هایی را ایجاد نماید. قرار است در هفته‌های نزدیک کار عملی ساخت فارم‌های ماهی پروری در ولایت‌های هرات، قندوز و ننگرهار آغاز شود.
خبرنامه افزوده که این وزارت در تلاش است تا سطح تولیدات ماهی را از طریق رهاسازی چوچه ماهی در منابع آبی کشور چون دریاها، بندها و ایجاد فارم‌های ماهی، افزایش دهد.
همچنان وزارت زراعت می‌گوید که در تلاش است تا برای تأمین مصونیت غذایی و تهیه غذاهای پروتینی در کشور سطح تولیدات ماهی را افزایش دهد؛ این وزارت برای رسیدن به این هدف برنامه‌هایی چون ایجاد فارم‌های ماهی‌پروری، پرورش، تکثیر، حمایت و آموزش‌ ماهی‌پروران و بازسازی فارم‌ها را روی دست دارد.
این وزارت برآورد کرده است که در صورت عملی شدن این برنامه‌ها در سال‌های بعدی تا مرز 10 میلیون چوچه ماهی گرم‌آبی و سرد‌آبی نسل‌گیری شود.