500 هزار افغان بیجاشده در یک سال؛ آیا بیجاشدگی طولانی مدت در کشور رقم خواهد خورد؟

اطلاعات روز: دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان با بیان این‌که رقم بیجاشدگان در افغانستان به بلندترین میزان خود رسیده می‌گوید در نتیجه‌ی جنگ جاری در افغانستان در جریان سال 2016 بیشتر از 500 هزار افغان بیجا شده‌اند.
این نهاد می‌گوید تا 30 نوامبر سال جاری، 10 قوس، 51585 بیجا شده‌ی داخلی زیر نام بیجاشدگان جدید افغانستان در سال 2016 به ثبت رسیده‌اند؛ رقمی که از شمار بیجاشدگان سال گذشته (471000 نفر) پیشی گرفته است.
در اعلامیه‌ی این نهاد که امروز به اطلاعات روز فرستاده شده، آمده است که شمار بیجاشدگان سال جاری میلادی 15 درصد بلندتر از ماه نوامبر سال گذشته است.
براساس آمار سازمان ملل، در حدود 1.3 میلیون افغان در اثر جنگ‌ها طی 5 سال گذشته در داخل افغانستان بیجا شده‌اند. با ادامه پیدا کردن جنگ‌ها، افزایش رقم بیجاشدگان افغان نیاز به کمک‌های بشری دارد درحالی‌که جامعه‌ی بشری با چالش‌های بزرگ‌تری برای دسترسی به فامیل‌های آسیب‌پذیر روبرو است.
دامنیک پارکر، رییس دفتر هماهنگی کمک‌های بشری در افغانستان گفته است «خانواده‌های افغان چالش‌های زیادی را در صورت ترک خانه‌های خود از اثر متقبل می‌شود. او گفته است: «اکثر آن‌ها خانه‌ها و وسایل معیشت خود را از دست می‌دهند. برای فامیل‌های بیجاشده معمول نیست که در خیمه‌ها زندگی کنند و قادر به تغذیه کودکان و فرستادن آن‌ها به مکتب باشند.»
اعلامیه گفته است که افزایش رقم بیجاشدگان در سال جاری میلادی، نگرانی‌ها در مورد افزایش بیجاشدگی طولانی مدت به دلیل شدت جنگ‌ها افزایش می‌دهد.
در این اعلامه آمده است: «ارقام بیجاشدگان داخلی در سال جاری چهار برابر رقم ثبت شده در سال 2013 و تقریباً دو چند رقم بیجاشدگی در سال 2014 است.»
دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان گفته است که بیشتر مناطق کشور امسال از این وضعیت متأثر شده است و از آن‌جایی که در سال جاری از 399 ولسوالی در 198 ولسوالی بیجاشدگی در اثر تشدید جنگ گزارش شده است، برای اولین بار تمام 34 ولایت افغانستان میزبانی بیجاشدگان را می‌کند.
این نهاد همچنان افزوده است که افزون بر رقم بلند بیجاشدگان داخلی، افزایش بیش از 600 هزار افغان پناهنده و بازگشت‌کنندگان بدون مدارک از پاکستان نیز نگرانی‌ها را ایجاد کرده است؛ بازگشت‌کنندگانی که بیشتر شان آسیب‌پذیر اند و اگر در ساحه‌ی که آن‌ها مستقر شده‌اند شرایط مناسب زندگی مهیا نگردد، در معرض بیجاشدگی قرار می‌گیرند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید در سال جاری خورشیدی 500 هزار الی 600 هزار نفر در 34 ولایت کشور در نتیجه جنگ بیجا شده‌اند
وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید در سال جاری خورشیدی 500 هزار الی 600 هزار نفر در 34 ولایت کشور در نتیجه جنگ بیجا شده‌اند

در همین حال مارک باودن، معاون ویژه‌ی سازمان ملل با ابراز نگرانی از افزایش رقم بیجاشدگان به دبیر کل و هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشری در افغانستان گفته که با افزایش رقم بیجاشدگانی که قادر به بازگشت به خانه‌های شان نیستند، جامعه بشری، حکومت و شرکای انکشافی باید باهم یکجا کار کنند تا چالش‌های فامیل‌هایی که در معرض بیجاشدگی دایمی قرار دارند، را حل کند.
آقای باودن گفته است: «ما باید در مورد شیوه‌ی کمک‌رسانی تجدید نظر کنیم و اطمینان حاصل کنیم که فامیل‌های آسیب‌پذیر نه تنها کمک‌های عاجل بشردوستانه اضطراری را دریافت می‌کنند بلکه باید بیجاشدگان را در بازسازی زندگی طولانی مدت در یک منطقه حمایت کنیم.»
به نقل از اعلامیه، تا 30 نوامبر سال جاری 54 درصد از 152 میلیون دالر کمک شده است؛ رقمی که کمک می‌کند تا زندگی در زمستان نجات داده شود به‌شمول رساندن کمک‌های غذایی، سرپناه، خدمات صحی، آب و حفظ‌الصحه و خدمات بهتر در سرحد برای عودت کنندگان.
دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل درحالی از افزایش بیجاشدگان ابراز نگرانی می‌کند که روز گذشته مقام‌های وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان نیز گفتند که از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون یک میلیون مهاجر از ایران و پاکستان به کشور بازگشته و بین 500 الی 600 هزار نفر دیگر در داخل کشور از اثر جنگ‌ها در ولایت‌های مختلف بیجا شده‌اند.