طرح بازگشت سربازان امریکایی احتمال درخواست پنتاگون از کاخ سفید در هفته‌ی آینده

اطلاعات روز: یک مقام ارشد نظامی امریکا گفته است که وزارت دفاع این کشور هفته‌ی آینده رسماً از کاخ سفید درخواست خواهد کرد تا برای شکستاندن بن‌بست جنگ علیه طالبان، هزاران نیروی جدید به افغانستان بفرستد.
به نقل از بی‌بی‌سی، تریزا ویلان، سرپرست معاون وزیر دفاع امریکا برای عملیات ویژه به کمیته‌ی خدمات نیروهای مسلح امریکا گفت: «انتظار می‌رود که پیشنهادها در این زمینه هفته‌ی آینده به رییس‌جمهور فرستاده شود.»
او افزوده: «هدف از فرستادن این نیروها این است تا بن‌بست شکسته شود و همچنین بر اهمیت این موضوع تأکید کنیم که افغانستان یک شریک بسیار مهم ایالات متحده در یک منطقه‌ی بسیار پیچیده است.»
رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که پنتاگون خواهان فرستادن ۳ تا ۵ هزار سرباز جدید امریکایی به افغانستان است.
در حال حاضر ۸۴۰۰ نیروی امریکایی و ۵ هزار سرباز از دیگر کشورهای عضو ناتو در افغانستان مستقر هستند که در چارچوب مأموریت حمایت قاطع مشغول حمایت، آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان‌اند.
این در حالی‌ست که طی دو سال گذشته طالبان مناطق بیشتر را در تصرف خود درآوردند.
هفته‌ی گذشته امریکا 300 نیروی دریایی خود را به ولایت هلمند مستقر کرد.
جنرال ریموند توماس، فرمانده عملیات‌های ویژه‌ی امریکا در مجلس سنای این کشور گفته که دولت دونالد ترامپ احتمالاً به نیروهای امریکایی اجازه می‌دهد تا بیشتر با طالبان درگیر شوند.
او گفته: «تغییرات در شیوه‌ی جنگ در افغانستان نیز مدنظر است.»
امریکا و کشورهای عضو ناتو ماموریت رزمی خود در افغانستان را رسماً در دسامبر ۲۰۱۴ به پایان رساند، اما سال گذشته پس از تصرف بعضی مناطق از سوی طالبان، باراک اوباما اجازه‌ی انجام حملات هوایی در موارد محدود را برای حمایت از نیروهای افغان صادر کرد.