هشدار رییس اطلاعات ملی امریکا سال ۲۰۱۸ بدتر می‌شود

اطلاعات روز: مقام‌ها در اداره‌ی استخبارات ملی امریکا هشدار می‌دهند که احتمال دارد اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان در سال 2018 بدتر از وضعیت فعلی شود.
دن کوتس، رییس اداره‌ی استخبارات ملی امریکا پنج‌شنبه، 21 ثور با ارائه‌ی گزارشی در نشست علنی کمیته‌ی اطلاعاتی سنای آن کشور گفت که با وجود افزایش کمک‌های نظامی امریکا و متحدانش، اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان تقریباً به‌طور قطع در سال ۲۰۱۸ میلادی بدتر خواهد شد.
آقای دن کوتس تاکید کرد که وضعیت وخیم اقتصادی، دولت افغانستان را ضعیف می‌سازد و هم‌چنین گروه طالبان به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد که نفوذش را در مناطق روستایی گسترش بدهد.
بر اساس گزارش مقام‌های ناتو و امریکایی در افغانستان، ۶۲ درصد نفوس و ۵۷ درصد خاک افغانستان در کنترل دولت این کشور است و حضور شورشیان مخالف دولت در سایر مناطق مانع از اعمال کامل حاکمیت دولت بر تمامی خاک و جمعیت کشور شده است.
دن کوتس گفت که تلاش دولت افغانستان برای پایان دادن وابستگی به کمک‌های خارجی زمانی می‌تواند نتیجه بدهد که گروه‌های شورشی سد نفوذ شوند یا دولت با طالبان به توافق صلح برسد.
او افزود که درباره‌ی توانایی‌های ارتش افغانستان برای شکست شورشیان «خوش‌بین» نیست.
آقای کوتس بیان داشت: «عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان احتمالاً به‌دلیل ترکیبی از عملیات‌های طالبان، تلفات، ترک ارتش از سوی افسران، ضعف در کمک تدارکاتی و رهبری ضعیف، بدتر خواهد شد.»
این در حالی است که وزیر دفاع امریکا در سفرش به افغانستان نیز تاکید کرد که سال 2017 سال دشواری برای نیروهای امنیتی افغانستان است.
به‌تازگی رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که قرار است ۳۰۰۰ نیروی امریکایی تازه‌نفس برای مبارزه با طالبان در افغانستان اعزام شوند.
آقای کوتس گفته است که ضعف سیاسی حکومت افغانستان، کاستی‌های نیروهای امنیتی، فعالیت‌های طالبان و مداخله‌های منطقه‌یی موانع اصلی در برابر بهبود اوضاع افغانستان به‌شمار می‌رود.
رییس استخبارات ملی امریکا گفته است طالبان مسلح با وصف آنکه در سال ۲۰۱۶ در تصرف کدام ولایت موفق نشدند، اما به باور او این شورشیان به پیشروی در مناطق روستایی افغانستان ادامه می‎دهند و این پیشروی شاید امسال هم دوام کند.
دن کوتس گفت، طالبان در دو سال گذشته وضعیت را به‌گونه‌ی مؤثر تحت کنترل نگه داشته‌اند.
اما او در مورد داعش گفت شاخه‌ی خراسان وابسته به این گروه در سال روان میلادی ثبات افغانستان و منافع امریکا و متحدان غربی‌اش در افغانستان را با تهدید به سطح پایین مواجه ساخته می‎تواند.
این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که نظامیان امریکا در سال جاری مواضع گروه داعش را با پرتاب بزرگترین بمب غیرهسته‌یی در ولایت ننگرهار هدف قرار دادند.
نیروهای حمایت قاطع ناتو به رهبری امریکا اعلام کرد که سال 2017 سال شکست گروه داعش در افغانستان است.