رییس‌جمهور: وعده می‎دهم که تمام سرک‌های مسدود شده‌ی کابل را باز می‌کنم

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در دیدار با اعضای نهادهای جامعه‌ی مدنی تعهد سپرده که تمام سرک‌‌ها و راه‌های مسدود شده‌‌ی کابل را باز می‎کند.
ارگ ریاست‎جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفت که شام روز یک‌شنبه آقای غنی با اعضای نهادهای جامعه‌ی مدنی در ارگ دیدار کرد و نگرانی‌ها، مشکلات و پیشنهادهای آنان در رابطه به اوضاع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور را شنید.
آقای غنی یادآور شده که دشمنان افغانستان یک دولت قوی نمی‎خواهند، اما برای داشتن جامعه‌ی قوی یک دولت قوی نیاز است،
بسیاری از سرک‌ها و کوچه‌های کابل از سوی نهادها و افراد زورمند بر روی رفت‌وآمد مردم عامه با گذاشتن مانع‌ها مسدود شده است که باشندگان کابل را شدیداً دچار مشکل کرده است. آقای غنی در این زمینه گفت «وعده می‌کنم که تمام سرک‌های مسدود شده‌ی کابل را دوباره باز می‌نمایم، اما شما باید در کنار من ایستاده شوید.»
آقای غنی در حالی چنین وعده‌یی می‌دهد که اخیراً برپایی خیمه‌ها در شماری از چهارراهی‌های شهر توسط «جنبش رستاخیز تغییر» مشکل ترافیک در کابل را دوچند کره بود. این جنبش به‌خواست مردم و حکومت شماری از خیمه‌ها را برچید و در مقابل از حکومت خواست که تمام سرک‌های مسدود شده‌ی کابل را باز کند.


حکومت در انحصار یک قوم نیست
آقای غنی انتقادها مبنی بر انحصار قدرت توسط یک قوم در ارگ را رد کرده و گفته است: «بیایید از سفارت خانه‌ها گرفته تا قونسلگری‌ها، وزارت‌خانه‌ها و ادارات مستقل حساب نمایید که کی‌ها در قدرت اند.»
آقای غنی با اشاره به این که وحدت ملی در افغانستان از سوی دشمنان تهدید می‌شود، یادآور شد که باید تعادل مراعات شود و حق هیچ کسی تلف نشود.
او گفته: «من تعهد کرده بودم که در ریاست‌جمهوری نهادهای بنیادی ایجاد شود و تصمیم باید شخصی، قومی و سمتی نباشد، بلکه همین نهاد‌ها تصمیم گیرنده باشند. من تنها بحث‌های این شورای‌ها را جمع‌بندی می‌کنم و برای هر کس حق ابراز نظر داده می‌شود.»
رییس‌جمهور از نهادهای جامعه مدنی خواسته که نماینده‌های خود را برای نظارت از فعالیت‌ این نهادها و شوراهای که در ارگ وجود دارد، معرفی کنند.
آقای غنی همچنان گفته: «بسیاری از کارهای من شاید به مسخره گرفته شود، اما من مطمئن هستم که مردم روزی برای من دعا خواهند کرد.» او با اشاره با ساخت دیوار اطراف دانشگاه کابل در زمان ریاستش گفته که در آن زمان نیز از وی انتقاد می‌شده که «پوهنتون گوانتانامو» ساخته است.
به گفته‌ی او، در کشور به بحث ملی و فرهنگ گوش دادن به همدیگر شدیداً نیاز است. در جامعه به حرف‌های همدیگر به هدف رد کردن آن گوش می‌دهیم.

برنامه امنیتی برای کابل و تمام کشور به‌زودی اعلام می‌شود
از سوی دیگر رییس‌جمهور گفته که در روزهای اخیر با اقشار مختلف جامعه دیدار کرده و به‌زودی در یک اجتماع دو الی چهار هزار نفری برنامه‌ی امنیتی برای کابل و تمام کشور را اعلام می‎کند.
به گفته‌ی او، به حمایت همین اجماع ملی، آنرا تطبیق خواهد کرد.
رییس‎جمهور در حالی از اعلام برنامه‌ی امنیت برای کابل سخن می‌گوید که کابل در ماه جاری شاهد مرگبارترین حملات تروریستی بوده است. پس از انفجار مرگبار چهارشنه، 10 جوزا در کابل، وضعیت امنیتی و سیاسی کشور در حالت آشفته‌ی قرار دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *