واکنش مجلس سنا به اظهارات اسحاق گیلانی؛ او باید مجازات شود

اطلاعات روز: مجلس سنا در واکنش به اظهارات سید اسحاق گیلانی می‌گوید که او برخلاف منافع ملی افغانستان اظهار نظر کرده است و باید زیر پیگرد قرار گرفته و مجازات شود.
فضل هادی مسلم یار، رییس مجلس سنا در نشست امروز (یکشنبه، 5 حمل) مجلس سنا گفت: «اظهارات اسحاق گیلانی بر خلاف منافع ملی و قوانین نافذه کشور است و در هیچ اخلاق و ادب جواز ندارد.»
آقای مسلم یار از نهادهای امنیتی خواست که سید اسحاق گیلانی را که به گفته‌ی وی« حلقه غلامی پاکستان را به گوش کرده » را زیر پیگرد قرار دهد.
او با تأکید از رییس جمهور غنی نیز خواست که در برخورد با آقای گیلانی جدی باشد تا دیگر کسی جرآت نکند برخلاف منافع ملی حرف بزند.
سید اسحاق گیلانی اخیراً در یک نشستی در اسلام آباد در حضور سفیر افغانستان گفته است که هندوستان از خاک افغانستان برعلیه پاکستان استفاده می‌کند. او هم‌چنین در مورد جنگ طالبان گفته است که جنگ طالبان بر علیه امریکا همانند جنگ مجاهدین بر علیه نیروهای شوروی سابق، است.
این اظهارات آقای گیلانی با واکنش زیادی مواجه شده است. شماری از سناتوران در نشست امروز مجلس سنا نیز آقای گیلانی را جاسوس( آی اس آی) پاکستان خواندند.
انارکلی هنریار عضو مجلس سنا گفت که سید اسحاق گیلانی مدیون احسان پاکستان است و به همین دلیل بر ضد منافع ملی افغانستان صحبت کرده است.
جمعه الدین گیانوال دیگر عضو سنا هم گفت که آقای گیلانی دشمن مردم افغانستان است و« هیچ تفاوتی با حمله کنندگان انتحاری ندارد.»
آقای گیانوال گفت که سید اسحاق گیلانی باید در زندانی که انتحاری‌ها نگهداری می شود، زندانی شود.
رحمت الله اچکزی نیز گفت که آقای گیلانی معاش بگیر(آی اس آی پاکستان) است و باید به جرم خیانت به امنیت ملی زندانی شود.
این سناتوران تأکید کردند که دولت افغانستان هیچگاهی به کشورهای خارجی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان برعلیه کشور دیگری استفاده کنند.
به گفته‌ی آنان، دولت افغانستان، حتا در توافق‌نامه‌های استراتیژیک و امنیتی با امریکا گفته است که نظامیان امریکایی حق استفاده از خاک افغانستان علیه کشور دیگری را ندارند.
اعضای مجلس سنا، هندوستان را از کشورهای کمک کننده مهم به افغانستان خواندند و تأکید ورزیدند که آقای گیلانی می‌خواهد با این اظهاراتش از پاکستان امتیازات بیشتری را به دست آورد.
در همین حال، ارگ ریاست جمهوری نیز اظهارات آقای گیلانی را برخلاف منافع ملی خوانده و اداره امنیت ملی کشور نیز گفته است که اظهارات آقای گیلانی را بررسی می‌کند.
این در حالی است که پیش از این سید حامد گیلانی نیز در حمایت از پاکستان گفته بود که رهبران طالبان افغانستان در خاک افغانستان حضور دارند نه در پاکستان؛ اما دولت افغانستان همواره ادعا دارد که رهبران گروه طالبان در پاکستان از امکانات بالای زندگی برخوردارند و از آن جا حملات این گروه را در افغانستان سازماندهی می‌کنند.