چهارمین واقعه‌ی مثبت «پولیو» در ارزگان ثبت شد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور از ثبت یک واقعه‌ی مثبت پولیو (فلج کودکان) در ولایت ارزگان خبر داده است.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه امروز (دوشنبه، 3 سرطان) در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشته است که این واقعه‌ی مثبت پولیو در شهر ترینکوت، مرکز ارزگان ثبت شده که قربانی آن یک دختر دو ساله است.

آقای مایار همچنان نوشته است که این کودک دو ساله در روستای مهرآباد شهر ترینکوت برای همیشه فلج شده است.

https://twitter.com/WahidullahMayar/status/1143102265282236422

او در ادامه نوشته است که با ثبت این واقعه، شمار واقعات مثبت پولیو در جریان سال جاری میلادی در ارزگان به چهار مورد و در سطح کشور به ده مورد رسیده است.

به گفته‌ی او، از آغاز سال جاری میلادی تا کنون 9 واقعه‌ی مثبت پولیو در حوزه‌ی جنوب و یک واقعه‌ی مثبت دیگر در حوزه‌ی شرق «ولایت کنر» به ثبت رسیده است. در حوزه‌ی جنوب چهار واقعه در ارزگان، سه واقعه در هلمند و دو واقعه در قندهار گزارش شده است.

آخرین واقعه‌ی مثبت پولیو نیز به تاریخ بیست‌وهشتم جوزا در روستای مهرآباد شهر ترینکوت به ثبت رسیده بود که در آن یک کودک دوونیم ساله برای همیشه فلج شده بود.

واقعات مثبت پولیو بیش‌تر در مناطقی به ثبت می‌رسد که به دلیل تهدید مخالفان مسلح دولت، برنامه‌ی محو پولیو در آن مناطق تطبیق نمی‌شود. ولایت‌های هلمند، قندهار، ارزگان و کنر از ولایت‌هایی است که در سال جاری میلادی در آن واقعات مثبت پولیو به ثبت رسیده است.

از سویی هم، سخن‌گوی وزارت صحت عامه نوشته است: «افزایش واقعات فلج اطفال به دلیل عدم دسترسی واکسیناتوران به آن‌ها در جریان تطبیق کمپین‌های واکسین پولیو از بابت مشکلات امنیتی، ما را شدیداً نگران ساخته است و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، اطفال معصوم و نازنین کشور ما بیشتر به این مرض مصاب خواهند شد.»

https://twitter.com/WahidullahMayar/status/1143112448024752128

این در حالی است که سال گذشته‌ی میلادی 21 واقعه‌ی مثبت پولیو در ولایت‌های قندهار، هلمند، ننگرهار، نورستان و… به ثبت رسیده بود.