وزارت تحصیلات عالی: طرف‌های درگیر مراکز علمی را میدان جنگ و سیاست‌شان نسازند

اطلاعات روز: به دنبال انفجار انتحاری در مقابل ورودی دانشگاه کابل، وزارت تحصیلات عالی ضمن محکوم‌کردن این حمله از تمامی طرف‌های درگیر خواسته است که با رعایت اصل بی‌طرفی، مراکز علوم و دانش را میدان‌های جنگ و سیاست‌شان نسازند.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است: «وزارت تحصیلات عالی از تمام گروه‌های مسلح می‌خواهد تا با رعایت اصل بی‌طرفی به مراکز علوم و دانش که در دین مقدس اسلام و تمام قوانین بشری جایگاه والایی دارد، احترام گذاشته و این مراکز را میدان‌های جنگ و سیاست خویش نسازند.»

در اعلامیه به نقل از عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی آمده است که حمله به مراکز علمی و اکادمیک، به‌ویژه دانشجویان که هیچ نوع ارتباط با مسایل سیاسی و نظامی کشور ندارند، یک عمل غیرانسانی و خلاف نورم‌های بشری است.

وزارت تحصیلات عالی از ارگان‌های امنیتی نیز خواسته است که در شناسایی عاملان رویداد روز گذشته (جمعه، 28 سرطان) در برابر ورودی دانشگاه کابل با این وزارت همکاری کنند.

انفجار انتحاری در مقابل ورودی دانشگاه کابل حوالی ساعت 7:10 صبح روز جمعه هنگامی رخ داد که شماری از دانشجویان برای اشتراک در امتحان ستاژ قضایی و شورای طبی در حال داخل‌شدن به دانشگاه بودند.

وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرده است که در این رویداد هشت نفر کشته و 33 نفر زخمی شده‌اند.

وزارت داخله نیز در اعلامیه‌ای گفته است که در این رویداد هشت نفر به‌شمول یک سرباز پولیس ترافیک و هفت غیرنظامی کشته و 34 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این انفجار انتحاری را بر عهده نگرفته است.

ساعاتی پس از وقوع انفجار، گروه طالبان هر گونه دست داشتن در این رویداد را رد کرد.