نرگس نهان

9 توافقنامه‌ی تعدیل قرارداد استخراج معادن سنگ مرمر هرات با شرکت‌های خصوصی امضا شد

اطلاعات روز: وزارت معادن و پترولیم کشور 9 توافقنامه‌ی تعدیل قرارداد معدن‌کاری با مقیاس کوچک در معدن‌های سنگ مرمر ولسوالی‌های «چشت شریف» و «اوبه»ی ولایت هرات را با چند شرکت خصوصی امضا کرد.

نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم امروز (دوشنبه، 14 اسد) در مراسم امضای این توافقنامه‌ها در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت که تعدیلات در 9 قرارداد استخراج سنگ مرمر با درنظرداشت معیارهای بین‌‎المللی صورت گرفته تا از بروز مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری شود.

به گفته‌ی خانم نهان، روند بررسی این 9 قرارداد از سوی کمیته‌ی مختلط وزارت‌های مالیه، اقتصاد، صنعت و تجارت، عدلیه، اداره‌ی تدارکات ملی و وزارت معادن و پترولیم انجام شده که چندین ماه زمان را در بر گرفته است.

خانم نهان همچنان گفت که براساس امضای این توافقنامه‌ها، شرکت‌های قراردادکننده مکلف‌اند که طی یک ماه برنامه‌ی بهره‌برداری خود را برای منظوری و اخذ اجازه‌ی استخراج به وزارت معادن و پترولیم بسپارند.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم افزود که از میان 147 پروژه‌ی کوچک و متوسط معدن‌کاری، تعدادی از آن‌ها با مشکلات جدی فنی و حقوقی روبه‌رو بود که شرکت‌های قراردادکننده نمی‌توانستند مطابق قرارداد نخست کار کنند.

خانم نهان گفت که «9 پروژه‌ی که امروز توافقنامه‌های تعدیل قرارداد آن امضا شد، شامل 147 پروژه‌ی است که شرکت‌های قراردادکننده‌ی آن دو سال پیش خواهان ایجاد تعدیل در قرارداد شده بودند».

او کشور دلیل وجود مشکلات در پروژه‌های کوچک و متوسط در گذشته را نبود تجربه‌ی کافی این وزارت در امضای قراردادهای کوچک عنوان کرد.