مقام‌های محلی زابل: منطقه‌ی «سیوری» سقوط نکرده است

اطلاعات روز: گروه طالبان مدعی است که ولسوالی سیوری ولایت زابل را در اختیار گرفته‌اند. مقام‌های محلی ولایت زابل اما این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که در ضد حمله‌ی نیروهای دفاعی و امنیتی «تلفات سنگینی» بر طالبان وارد شده است.

گروه طالبان صبح امروز (شنبه، 19 اسد) با انتشار خبرنامه‌ای مدعی شد که جنگجویان این گروه دیشب ولسوالی سیوری ولایت زابل را تصرف کرده‌اند. در خبرنامه‌ی طالبان آمده است که ولسوالی سیوری در نزدیکی قلات، مرکز ولایت زابل موقعیت دارد و از مدت‌ها به این سو در محاصره جنگجویان این گروه قرار داشت و سرانجام «فتح شد».

گل اسلام سیال، سخن‌گوی والی زابل اما در مصاحبه تلفونی با روزنامه اطلاعات روز ادعای طالبان مبنی بر سقوط ولسوالی سیوری را رد کرد: «اول اینکه سیوری یک منطقه است، نه یک ولسوالی. طالبان با ولسوالی خواندن آن می‌خواهند تبلیغات کنند. دوم اینکه طالبان دو شب پیش بالای پوسته‌های پولیس در این منطقه حمله کردند که با ضد حمله نیروهای دفاعی و امنیتی روبرو شدند و تلفات سنگی بر آنان وارد شد.» سخن‌گوی والی زابل از شمار دقیق تلفات نیروهای امنیتی و طالبان آماری ارایه نکرد.

در همین حال حاجی هاشم کاکر، عضو شورای ولایتی زابل نیز سقوط این منطقه توسط طالبان را رد کرد و گفت که در قسمت بازار سیوری یک پاسگاه پولیس موقعیت داشت که پس از درگیری با جنگجویان طالب به کمپ اردوی ملی عقب‌نشینی کرد: «فقط همان یک پوسته به کمپ اردوی ملی عقب‌نشینی کرده است. این منطقه سقوط نکرده است.»

به گفته‌ی آقای کاکر، سیوری هنوز بخشی از ولسوالی شینکی است. این عضو شورای ولایتی می‌گوید هرچند حکم ولسوالی شدن سیوری از سوی رییس جمهور صادر شده است اما هنوز به طور رسمی این ولسوالی به کار آغاز نکرده است.

ولایت زابل در جنوب کشور از ولایت‌های ناامن افغانسنان به شمار می‌رود. گروه طالبان در این ولایت فعالیت گسترده دارد.