کمیته تصفیه کابل بانک: بدهکاران این بانک 25 میلیون دالر را پرداخت کرده‌اند

اطلاعات روز: مسئولان کمیته‌ی تصفیه‌ی کابل بانک گفته‌اند که در جریان شش ماه گذشته ۲۵ میلیون دالر از نزد بدهکاران این بانک به دست آمده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که مسئولان این کمیته‌ها این گفته‌ها را دیروز (چهارشنبه، ۱۷ میزان) در جلسه‌ی «چگونگی پیشرفت تصفیه و حصول بدهکاری‌های کابل بانک» در ارگ مطرح کرده است.

به نقل از اعلامیه، مسئولان این کمیته در این نشست توضیح داده‌اند که در جریان شش ماه گذشته کمیته‌ی تصفیه‌ی کابل بانک، ۱۶ جایداد بدهکاران کابل را به ارزش ۱۲ میلیون دالر به وزارت مالیه انتقال داده‌ است. به گفته‌ی آنان، روند انتقال مبلغ ۱۳ میلیون دالر از این بدهکاری‌ها نیز زیر کار می‌باشد.

همچنان مسئولان کمیته‌ی تصفیه‌ی کابل بانک با اشاره به حصول بدهکاری‌های خلیل‌الله فروزی، از سهام‌داران این بانک افزوده‌اند که آقای فیروزی ۱۴ میلیون دالر از بدهی‌هایش پرداخت کرده است.

آنان تأکید کرده‌اند که روند کار حصول ۱۸ میلیون دالر بدهکاری او نیز نهایی شده است و به زودی به حکومت سپرده خواهد شد.

افزون بر این، در اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری آمده است که کار حصول جایدادهای بدهکاران کابل‌بانک که در خارج از کشور می‌باشند، نیز جریان دارد.

این بانک حدود ۹ سال پیش در سال ۲۰۱۰ میلادی ورشکست شد. از آن پس دولت افغانستان مدیریت آن را بر عهده گرفت و دادگاه عاملان ورشکستی آن را به زندان محکوم کرد.

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی این پرونده را از نو باز کرد و براساس حکم دادگاه عالی آقای فروزی و شیرخان فرنود، از بنیان‌گذاران اصلی کابل بانک هر یک به ده سال زندان و هر یک به پرداخت بیش از ۳۰۰ میلیون دالر پول اختلاس و بهره آن محکوم شدند.

آزادی آقای فیروزی پس از سپری‌کردن حدود پنج سال محکومیت‌اش در زندان حدود دو ماه پیش در رسانه‌ها خبرساز شد. همزمان با آن رحمت‌الله نبیل، از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور ادعا کرده بود که رییس جمهور غنی، خلیل‌الله فروزی را در بدل ۳۰ میلیون دالر امریکایی از زندان آزاد کرده است. ارگ ریاست جمهوری اما این ادعا را رد کرد و آن را «بی‌بنیاد، عوام‎فریبانه و کمپاینی» خواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *