اشرف غنی: با پاکستان در مورد خط دیورند بحث نکردم

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور اعلام کرد که هنوز با حکومت پاکستان در مورد خط دیورند بحثی نداشته است. او موضوع خط ديورند را از صلاحیت‌های جرگه‌ی بزرگ خواند و گفت، این مسئله به او ارتباطی ندارد. پاکستان همواره خواستار به رسمیت شناختن خط دیورند از سوی افغانستان شده است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین گفته بود، جنگ جاری در کشور وابسته به خط دیورند است. به گفته‌ی او، صلح و ثبات در افغانستان ارتباط مستقیم به پاکستان دارد و این کشور در بدل آن، قبولی خط دیورند را می‌خواهد. مقام‌های حکومت قبلی همواره گفته‌اند، لانه‌های تروریزم در پاکستان اند و از آن کشور علیه افغانستان تجهیز می‌شوند.

روابط کابل و اسلام‌آباد به همین دلیل در زمان کرزی به اوج تیرگی رسید؛ اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی، روابط دو کشور ظاهراً بهبود یافته است. رییس جمهور غنی بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد را بی‌پیشینه خوانده و می‌گوید، از همکاری حکومت پاکستان در قسمت مذاکرات صلح با طالبان خوش‌بین است.

او در سفرش به امریکا گفت، بايد مذاکرت مستقيم با مخالفان مسلح براى تأمين ثبات و صلح در افغانستان صورت بگيرد. رییس جمهور افزود، مذاکرت غيرمستقيم با مخالفان مسلح، باعث ايجاد شک‌ و شبهه در جامعه‌ی افغانى مى‌شود و اين کار، براى وحدت ملى مضر است. او افزود، برای برقراری صلح و ثبات دایمی در کشور، به اجماع ملى نياز است.

غنی گفت که در شرایط کنونی هرنوع اقدام نادرست در زمینه‌ی صلح، خطرناک است. او ابراز امیدواری کرد که تلاش‌هایش برای مذاکرات صلح نتایج مثبتی را در پی داشته باشند. رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش از فعالیت داعش در کشور ابرازی نگرانی کرد و گفت، برای مبارزه با این گروه، نیاز همکاری منطقه‌‌ای است.