تشناب‌های ضد بمب و ماسک‌های ضد باد

رییس جمهور محمد اشرف غنی که برای اولین بار به دیدار قول اردوی شاهین در مزار شریف رفته بود، برای نظامیان این قول اردو سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنرانی‌هایش به نظامیان کشور گفت که به تلویزیون‌ها گوش ندهید، از آن‌ها باد می‌برآید و از شما بمب! این سخن رییس جمهور واکنش‌های متفاوتی در پی داشت.
بعضی‌ها آن را توهین به رسانه‌ها تلقی کرده و خواستار معذرت خواهی رییس جمهور از رسانه‌ها شده. البته همین بعضی‌ها روشن نکرده که اگر رییس جمهور حاضر به معذرت خواهی نشد، چه خواهند کرد؟ اما یکی از آن‌ها در یک تماس مخفی به من گفت هیچ چه دیگه! منتظر می‌نشینیم رییس جمهور کشف کند دیگر چه چیزهایی از ما می‌برآید.
در همین حال یک شرکت افغانی اعلام کرده که حاضر است دستشویی‌های زرهی ساخته و در اختیار حکومت بگذارد. سخن‌گوی این شرکت به رسانه‌ها گفت که به حول قوه‌ی الله جل شأنُهُ تصمیم داریم در کنار دستشویی‌های ضدبمب، ماسک‌های صحی تولید کنیم تا باد شما رسانه‌ها کسی را اذیت نکند. او از رسانه‌ها خواست که بگذارید از شما باد برآید و در اخیر گفت: باد از شما، ماسک از ما! تولید وطن افتخار وطن!
این در حالیست که داکتر صاحب عبدالله عبدالله که در هرات برای نظامیان کشور صحبت می‌کرد، گفت: تفاوت دیدگاه وجود دارد، اما اختلاف نی! باور ما این است که ما و رسانه‌ها در یک صف قرار داریم. انشاءالله اگر از آن‌ها باد می‌برآید، از ما هم باد می‌برآید. اگر از شما فرزندان دلیر وطن که با جان و خون خود از این وطن محافظت می‌کنید بمب می‌برآید، از رسانه‌ها هم بمب می‌برآید. اما، اما، اما، اما حقیقت این است که نه از شما بمب می‌برآید، نه از رسانه‌ها باد. بعضی‌ها متاسفانه چنین باور دارند. ما با همین بعضی‌ها شده‌ایم سی میلیون.
ارگ ریاست جمهوری در واکنش به سخنان داکتر صاحب اعلام کرده که داکتر صاحب فقط اختیار خود را دارد که بگوید در صف کیست، اختیار نیروهای امنیتی را ندارد. او می‌تواند در صف کسانی باشد که از آن‌ها باد می‌برآید، یا می‌تواند در صف کسانی بیاید که از آن‌ها بمب می‌برآید. اما مطابق قانون اساسی و فیصله‌ی دکتر صاحب اشرف غنی، او حق ندارد روحیه‌ی نیروهای امنیتی را ضعیف کند و بگوید از شما هم باد می‌برآید یا رسانه‌ها را در صف نیروهای امنیتی قرار دهد و بگوید از شما هم بمب می‌برآید. یک منبع از ارگ ریاست جمهوری که نخواست نامش فاش شود گفت که رییس جمهور بعد از این تصمیم دارد با ماسک اکسیجن‌دار به ملاقات شریک سیاسی‌اش برود. نیز منبعی از ریاست جمهوری گفت که هدف از رسانه‌ها، خود رسانه‌ها نبوده بلکه کارشناسانی اند که باد شان مملکت را به کارخانه‌ی گاز کیمیاوی تبدیل کرده.
هرچند نظامیان کشور به این حرف واکنش نشان نداده، اما سخن‌گوی قول اردوی 507 عقاب گفت که روحیه‌ی ما قوی است. ما همان‌گونه که به آمار بعضی از رسانه‌ها توجه نداریم، به بمب‌های خیالی که قرار است از ما برآید، نیز توجه نخواهیم کرد. فقط کافیست وقتی با دشمن روبرو می‌شویم، به ما اجازه دهند که بزنیم. باز زدن را سیل کو! حیف که دستور یا هیچ صادر نمی‌شود، یا خیلی دیر صادر می‌شود.
اما شماری از کارشناسان که به نظر رییس جمهور از آن‌ها باد می‌برآید، تصمیم داشتند به عیادت رییس جمهور رفته و بگویند که رییس صاحب زیاد تشویش نکن! انشاءالله خوب خواهی شد. یکی از این کارشناسان به رسانه‌ها گفت که اگر رییس جمهور انرژی‌اش را جمع کند و فقط مراقب خود باشد، به زودترین فرصت خوب خواهد شد. هرچه او زودتر خوب شود، ما زودتر به آن یک میلیون شغل و برق‌های صادراتی و امنیت و همدلی خواهیم رسید. اما اگر او هم‌چنان فکرش به این مشغول باشد که باد چه کسی می‌برآید و از نظامیان اردوی ملی چه رقم است؟ اوضاع بهبود نخواهد یافت.
گفته می‌شود ارگ ریاست جمهوری به این کارشناسان گفته که صبر کنید اول ما ماسک تهیه کنیم، بعد بیایید. ارگ ریاست جمهوری همچنان شرط گذاشته که در صورتی اجازه‌ی عیادت از رییس جمهور را دارید که در مجموع پنج‌دقیقه وقت بگیرد و از هرکدام تان بیشتر از یک باد نه‌برآید. چون ممکن است رییس جمهور خفه شود!

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *