ضرب‌الاجل برای خروج روستا‌نشینان افغان از «آق بابا‌ی» ایران

اطلاعات روز:‌ به دنبال حمله‌ی باشندگان ایران به روستا‌نشینان افغان در «نظام‌آباد» ایران، شورای اسلامی روستای «آق بابا» از پناه‌جویان کشور خواسته که تا پایان سال تحصیلی مدرسه‌ها، این روستا را ترک کنند. شورای یاد شده گفته است که اگر مهاجران افغان در این مدت از روستای «آق بابا» خارج نشوند، هیچ تضمینی برای امنیت آنان وجود ندارد.

سال تحصیلی مدرسه‌های ایران در اخیر ماه جوزا (ماه جاری) پایان خواهد یافت. با این حال، روستا‌نشینان افغان در روستای آق بابا‌ی ایران چند‌روز دیگر مهلت دارند‌ تا این روستا را ترک کنند. تصمیم شورای اسلامی روستای ‌آق بابای‌ ایران موجب ترس روستا‌نشینان افغان شده است.

آنان باور دارند، اگر شورای روستای «آق بابا» امنیت آنان را تضمین نکند، پس چه کسی در برابر اراذل و اوباش از آن‌ها حمایت و دفاع خواهد کرد. روستانشینان افغان در ‌آق بابای ایران هراس دارند، در صورت تکرار واقعه‌ی «نظام‌آباد»، آنان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و جای دیگری برای رفتن ندارند.

در همین حال، گزارش‌هایی به نشر رسیده‌اند که عدم رسیدگی مسئولان امنیتی ایران به واقعه‌ی روستای «نظام‌آباد»، می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقی مشابه در روستای «آق بابا» و مناطق هم‌جوار روستای یاد شده باشد. در ماه حمل سال جاری شماری از شهروندان ایران به روستا‌‌نشینان افغان در (نظام‌آباد) ایران به جرم تجاوز بر یک دختر معلول حمله کردند و بر اثر آن، چندین شهروند افغانستان کشته شدند.

در آن زمان رسانه‌های خارجی گزارش دادند که نقاب‌داران ایران به مهاجران افغانستان در روستای «نظام‌آباد» ایران هجوم آورده و ۶ نفر از اتباع افغانستان را کشته و نیز شماری از زنان و دختران آنان را مورد تجاوز قرار داده‌اند. اما سخن‌گوی وزارت داخله‌ی ایران از این رویداد اظهار بی‌خبری کرد‌.

سایت الف ایران به‌تازگی در این مورد گزارشی تهیه کرده و در آن آمده است، تا پیش از وقوع در‌گیری اخیر، ۱۴۰ خانواده‌ی افغانی در روستای نظام‌آباد ایران زندگی می‌کردند، اما فعلاً تعداد آن‌ها به ۱۵ خانواده رسیده‌ است. افغان‌های زیادی در منطقه‌ی نظام‌آباد ایران زندگی می‌کنند و قدامت آن به بیش از 30 سال بر‌می‌گردد.

پس از حمله‌ی باشندگان ایران به روستا‌نشینان افغان در روستای «نظام‌آباد»، آنان خانواده‌های‌شان را با تمام لوازم خانگی‌ ترک کردند و به مناطق هم‌جوار این روستا پناه بردند. قاری حافظ، از روستا‌نشینان افغان در «نظام‌آباد» ایران به سایت خبری و تحلیلی الف ایران می‌‌گوید، فعلاً روستا را ترک کرده و به مناطق محمود‌آباد ایران پناه برده است.

او می‌گوید که پس از حمله‌ی اخیر، خانه و زندگی چندین ساله‌اش را از ترس رها کرده و حتا فرصت نکرده‌ لوازم منزلش را ببرد‌. وقتی از او پرسیده شده که آیا به مأموران پولیس ایران در مورد شکایت کرده یا خیر؟‌ او چنین گفته است: «‌فردای حمله به اداره‌ی اتباع خارجه‌ی نظام‌آباد قزوین ایران رفتم شکایت کردم، اما هنوز به آن رسیدگی نشده است».

این در حالی است که از وقوع حادثه حدود 2 ماه می‌گذرد. او از مسئولان امنیتی ایران خواسته است که به شکایتش رسیدگی کنند. قاری حافظ خانه‌های خالی روستا‌نشینان افغان را نشان داده که اوباشان ایران شماری از شیشه‌های خانه‌های آنان را شکستانده‌اند و لوازام خانه‌ها را غارت کرده‌اند.

باشندگان نظام‌آباد چه می‌گویند؟

در همین حال، باشندگان روستای نظام‌آباد کشته شدن افغان‌ها و تجاوز بر زنان آنان را در این روستا رد‌ کرده‌اند. آنان گفته‌اند، ناموس افغان، ناموس ایران است. ما با آنان برادریم و این خبرهایی که می‌گویند در نظام‌آباد آدم کشته شده، تجاوز شده، صحت ندارند، دروغ‌سازی رسانه‌ها‌ست. در حال حاضر از ۱۴۰ خانوار، تقریباً ۱۲۵ خانوار افغانی خانه‌های‌شان را ترک کرده و به مناطق اطراف رفته‌اند. فقط ۱۵ خانوار‌ در این روستا باقی مانده‌اند.

اعضای خانواده‌های باقی مانده از ترس با رسانه‌ها گفت‌و‌‌گو کرده نمی‌توانند. اما قاری حافظ، معلم قرآن این روستا به سایت خبری و تحلیلی الف ‌ایران گفته است،‌ سال‌ها به نظام‌آبادی‌ها قرآن درس داده و برایش ایرانی و افغانی فرقی نداشته است. او می‌‌گوید، اوباشان به روستا‌نشینان افغان در نظام‌آباد حمله کرده و همه‌ی باشندگان این روستا آدم‌های بد نیستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *