وزارت کار: 169 طرح آموزشی برای بی‌نتیجه‌های کانکور برنامه‌ریزی شده است

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی کشور می‌گویند که برای بی‌نتجه‌های کانکور 169 طرح جدید شغلی از سوی این وزارت برنامه‌ریزی شده است. آنان می‌‌گویند که براساس این طرح، فارغان صنوف دوازدهم در بخش‌های مختلف در مرکزهای آموزشی مسلکی جذب و به آنان آموزش داده می‌شود.

علی افتخاری، سخن‌گوی وزارت کار و امور اجتماعی به روز یک‌شنبه در کابل گفت، براساس این طرح، بی‌نتیجه‌های کانکور در بخش‌های معادن، زراعت، تخنیک، هوتل‌داری و… آموزش داده می‌شوند. او می‌گوید که این برنامه در هم‌کاری با وزارت معارف کشور عملی خواهد شد.

اما وزارت کار و امور اجتماعی کشور جزئیات نداده است که چه تعداد بی‌نتیجه‌های کانکور را جذب خواهد کرد و نیز دوره‌ی آموزشی مرکزها چندماه یا سال را در برمی‌گیرد. سالانه هزاران دانش‌آموز در امتحان کانکور بی‌نتیجه می‌مانند. وزارت تحصیلات عالی برای بی‌نتیجه‌های کانکور برنامه‌ی مشخصی ندارد و اکثر آنان پس از ناکامی، بی‌سرنوشت می‌مانند.

براساس آمارهای ارائه‌‌ شده، در حدود 118 هزار دانش‌آموز در امتحان کانکور امسال بی‌نتیجه ماندند. شماری از بی‌نتیجه‌های کانکور از طرح تازه‌‌ی وزارت کار و امور اجتماعی اظهار خرسندی کرده‌اند. در همین حال، وزارت معارف می‌‌گوید که وزارت کار و امور اجتماعی وضعیت بازار کار را مطالعه و با آنان شریک می‌کند.

کبیر حقمل، رییس نشرات این وزارت به رادیو آزادی گفته است، 83 مرکز آموزش مسلکی برای بی‌نتیجه‌های کانکور در چوکات وزارت معارف ایجاد شده است. به گفته‌ی او، در این مرکزها در بخش‌های کمره، ویدیو، بسته‌بندی مواد غذایی، بخش‌های مختلف مدیریت، برق و الکترونیک، ترمیم موتر، بخش‌های زراعت و وترنری به جوانان آموزش داده می‌شود.

پس از ناامنی، فقر و بی‌کاری از عمده‌ترین چالش‌های فراراه باشندگان کشور عنوان شده‌اند. براساس آمارهای ارائه‌ شده، در حال حاضر در حدود 36 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. اما وزارت کار می‌‌گوید که تعداد افراد بی‌کار در کشور نزدیک به چهار صد هزار نفر می‌رسد.

دولت در 13 سال گذشته برای از بین بردن فقر و بی‌کاری در کشور گام‌های مؤثری را در پیش نگرفت. در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی از حکومت آینده خواسته‌اند که برای از بین بردن فقر و بی‌‌کاری در کشور برنامه‌های مشخصی را روی دست بگیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *