واکنش‌ها‌ی جهانی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

اطلاعات روز: سازمان ملل و شماری از کشورهای غربی و آسیایی از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده و از کمیسیون‌‌های انتخاباتی خواسته‌اند که در شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی شفاف عمل کنند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید، حضور زنان و مردان افغان در مرکزهای رای‌دهی، نشانه‌‌ی تعهد آنان برای تعیین سرنوشت آینده‌‌ی کشورشان است.

او هم‌چنان از عمل‌کرد نیروهای امنیتی کشور در قسمت تأمین امنیت دور دوم انتخابات و هم‌چنان از عمل‌کرد ناظران انتخاباتی در کشور ستایش کرده است. مون اما گفته است، حالا کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان مسئولیت دارند، تا آرای رای‌دهندگان را شمارش و آن را به‌طور بی‌طرفانه، شفاف و در زمان مشخص اعلام کنند.

از سویی هم، یان کوبیش، رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در کابل گفته است، مردم افغانستان با حضور گسترده در انتخابات، عزم، استقامت و شجاعت‌شان را به جهان نشان دادند. او اما گفته است، کمیسیون‌‌های انتخاباتی مسئولیت خطیری دارند که آرا را به شکل شفاف و مسئولانه حساب کنند، به شکایت‌ها به طور منظم و مؤثر رسیدگی کنند و نتایج انتخابات را به‌طور شفاف اعلان کنند.

امریکا و پاکستان

مقام‌های امریکا و پاکستان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به مردم تبریک گفته‌اند. جیمز کنینگهام، سفیر امریکا در کابل می‌گوید، افغان‌ها با شرکت در این انتخابات، شجاعت‌شان را در برابر تهدیدها و خشونت‌های طالبان نشان دادند و هم‌چنان نیروهای امنیتی این کشور توانایی‌شان را به جهان معلوم کردند.

کنینگهام از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته است که کار خود را بی‌طرفانه، مسئولانه و شفاف انجام دهند‌ و به اشتباهات و تخلف‌ها عادلانه رسیدگی کنند. از سویی هم، جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا با استقبال از برگزاری دور دوم انتخابات کشور گفته است، در هفته‌های آینده کار نهادهای انتخاباتی افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

در همین حال، دولت پاکستان برگزاری دور دوم انتخابات را موفقانه خوانده و آن را به افغانستان تبریک گفته است. وزارت خارجه‌ی این کشور با نشر اعلامیه‌ای گفته است، افغان‌ها یک‌بار دیگر نشان دادند که سرنوشت‌شان را از راه دموکراتیک تعیین می‌کنند.

«از عیب‌جویی بی‌اساس دوری شود»

سازمان ملل و امریکا از نامزدان دورم انتخابات ریاست جمهوری خواسته‌اند که از پیش‌داوری در مورد نتایج انتخابات خودداری کنند و به عمل‌کرد کمیسیون‌های انتخاباتی احترام بگذارند. وزیر خارجه‌ی امریکا می‌گوید که نامزدان و سایر دست اندرکاران‌شان با کمیسیون‌های انتخاباتی هم‌کاری کنند و به فیصله‌های‌شان احترام بگذارند.

سفیر امریکا در کابل می‌گوید، نامزدان و هواداران‌شان از پیش‌داوری و عیب‌جویی‌های بی‌اساس خودداری کنند. یان کوبیش، نماینده‌ی ویژه‌‌ی سازمان ملل برای افغانستان گفته است، نامزدان انتخابات و هواداران‌شان به فیصله‌های کمیسیون انتخابات احترام بگذارند و از اتهامات تقلب و سوء مدیریتی که به اساس شواهد ثابت نباشند، دوری کنند.

به گفته‌ی او، این کار سبب سوء تفاهم و تنش‌ها می‌شود. در همین حال، وزیر خارجه‌ی بریتانیا نیز گفته است، نامزدان انتخابات و هواداران‌شان در برابر کمیسیون‌های انتخابات، مثل انتخابات شانزدهم حمل، شکیبایی به خرج دهند. او تأکید کرده که کشورش با هر نامزدی که مردم افغانستان انتخاب کردند، هم‌کاری می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *