نامزدان ذهنیت‌های منفی را میان مردم ایجاد نکنند

اطلاعات روز:‌ مسئولان دیده‌بان انتخابات افغانستان به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل تأکید کردند که نامزدان و هواداران‌شان منتظر نتایج انتخابات باشند. جانداد اسپین‌غر، رییس نهاد یاد شده گفت که هر‌دو نامزد ریاست جمهوری از پیش‌داوری‌ها خودداری و نیز در بین مردم ذهنیت‌های منفی را ایجاد نکنند.

او هم‌چنان گفت که برای افزایش شفافیت انتخابات، کمیسیون‌های انتخاباتی باید زمینه‌ی دست‌رسی نمایندگان نهادهای انتخاباتی، ناظران نامزدان و رسانه‌ها را در برخی مرحله‌های روند انتخابات فراهم کنند. اسپين‌غر تأکید کرد، کمیسیون‌‌های انتخاباتی مطابق قانون، باید حین بررسی صندوق‌های قرنطین شده، نشست‌های علنی برگزار کنند.

او تأکید کرد که در این صورت مشاهدان، ناظران نامزدان و رسانه‌ها از روند انتخابات دیدن می‌کنند و شفافیت انتخابات تا حدی تضمین می‌شود. اسپین‌غر تأکید کرد، با وجود تجارب دور گذشته، بازهم مواردی از تخلفات در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از سوی ناظران نهاد «دیده‌بان انتخابات افغانستان» مشاهده و به ثبت رسیده‌اند.

پُرکردن صندوق‌های رای‌دهی به‌نفع نامزد مشخص، مداخله‌ی مقام‌های دولتی، کمپاین در روز انتخابات، راى دادن مردان به‌جاى زنان و رای دادن افراد زير سن از تخطی‌های عمده‌ی دور دوم انتخابات از سوی نهاد «دیده‌بان انتخابات افغانستان» عنوان شده‌اند. رییس این نهاد تأکید کرد، کمیسیون‌های انتخاباتی تخلفات انتخاباتی را جدی بررسی کنند.

در همین حال، پاینده‌محمد حکمت صافی، سخن‌گوی دیده‌بان انتخابات گفت، براساس یافته‌های آنان، در روز انتخابات ٢٨٦ محل رای‌دهى با تأخیر باز شده، 66 محل‌ رای با کمبود برگه‌های رای مواجه شده و در ١١٦ مورد دیگر در محل‌‌های زنانه، کارمندان زن کم بوده‌اند.

او هم‌چنان افزود، ٤٦١ مورد رای‌دهى زير سن، ١٥٨ مورد راي‌دهى مردان به‌جاى زنان، ٨٠ مورد دوام کمپاين حين رای‌دهى، ٢١ مورد پُرشدن صندوق‌ها و ١٨ مورد مداخله‌ی مقام‌های دولتى در روند انتخابات در نهاد دیده‌بان انتخابات افغانستان به ثبت رسیده‌اند‌.

این تخطی‌ها توسط ١٦٠٠ مشاهده کننده‌ی نهاد یاد شده از 16 ولایت کشور به ثبت رسیده‌اند. نهاد دیده‌بان انتخابات افغانستان وضعیت عمومی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را خوب توصیف کرده‌، اما گفته است که حضور مردم در این انتخابات نسبت به گذشته کم‌ر‌نگ بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *