موقف دولت در مورد ورود مهاجران پاکستانی به کشور

اطلاعات روز‌: مقام‌های دولتی اعلام کردند، به مهاجران پاکستانی که بر اثر افزایش درگیری‌های اخیر در وزیرستان شمالی این کشور، به افغانستان فرار کرده‌اند، جای می‌دهد. نظامیان پاکستان چندی پیش عملیات را در وزیرستان شمالی این کشور علیه شورشیان راه‌اندازی کردند و بر اثر آن، هزاران باشنده‌ی این منطقه آواره شده‌اند.

اکثر آواره شدگان وزیرستان شمالی پاکستانی وارد ولایت خوست شده‌اند، اما نگرانی‌هایی مطرح می‌شوند که هراس‌افگنان با استفاده از فرصت‌ خودشان را در میان کاروان مهاجران وزیرستان شمالی پاکستان جابه‌جا و وارد افغانستان نشوند. وزیرستان شمالی مکان اصلی لانه‌های تروریز‌م عنوان می‌شود.

شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌‌ی کشور به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، دولت به مهاجران پاکستانی جای می‌دهد، اما به تروریست‌ها، جاسوسان و نظامیان پاکستانی اجازه نخواهد داد که وارد خاک افغانستان شوند. برخی آگاهان بدین باورند که شناسایی هراس‌‌افگنان و جاسوسان پاکستانی در بین مهاجران این کشور، کار‌ دشواری است.

اما سخن‌گوی وزارت خارجه‌ می‌گوید که پولیس سرحدی در تلاش است‌‌ تا هراس‌ افگنان یا نظامیان پاکستانی با استفاده از فرصت وارد خاک کشور نشوند. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع نیز می‌گوید، مهاجرانی که از پاکستان وارد کشور می‌شوند، از سوی بخش‌های کشفی و استخباراتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در همین حال، سخن‌‌گوی وزارت خارجه تأکید دارد، مهاجران پاکستانی که تا هنوز در ولایت خوست پناه برده‌اند، همه متشکل از خانواده‌ها، کودکان، بزرگ‌سالان و زنان اند. به گفته‌ی مستغنی، حکومت خودش را مکلف می‌داند تا بی‌جا شدگان وزیرستان شمالی پاکستان را به عنوان مهاجر بپذیرد و تمام امکانات زندگی را برای‌شان فراهم کند.

این در حالی است که شورای وزیران نیز مشاور امنیت ملی را موظف کرده تا به هم‌کاری وزارت‌های امور مهاجران و عودت کنندگان، ‌اقوام و قبایل، صحت عامه و امور داخله در رابطه به جابه‌جایی مهاجرانی که از آن طرف خط فرضی دیورند بی‌جا شده‌اند، تدابیر لازم را بگیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *