مجلس قانون جنجالی منع تطهیر پول را تصویب کرد

اطلاعات روز: قانون جنجالی منع تطهیر پول پس از چند‌سال، به روز دوشنبه، 26 جوزا از سوی مجلس با اکثریت آرا تصویب شد. امیرخان یار، رییس کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نمایندگان گفت که طرح قانون منع تطهیر پول مورد تأیید تمام کمیسیون‌های این مجلس قرار گرفته و در آن‌ کدام مو‌رد اختلافی باقی نمانده است.

قانون منع تطهیر پول از قوانین مهم بانکی در جهان به شمار می‌رو‌د که برای جلوگیری از جریان پول‌های غیرقانونی در بانک‌ها عملی می‌شود. بدون این قانون، کشورها نمی‌توانند رابطه‌ی پولی با بانک‌های جهان داشته باشند. مجلس نمایندگان قانون منع تطهیر پول را دیروز تصویب کرد و قرار است این قانون برای طی مراحل بعدی به مجلس سنا فرستاده شود.

حکومت طرح قانون یاد شده را در ۸ فصل و ۴۰ ماده به مجلس پیش‌نهاد کرده بود، اما کمیسیون بودجه در مشورت با نهادهای مربوط داخلی و بین‌المللی پولی، ۲۰ ماده‌ی دیگر به آن افزوده است. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان قانون منع تطهیر پول را در ۸ فصل و ۷۰ ماده به رای‌گیری گذاشت.

پس از آن اکثر اعضای مجلس نمایندگان این قانون را مورد تأیید قرار دادند. نصاب نشست دیروز مجلس نمایندگان ۱۴۰ نفر بود. با این حال، دولت ۸ روز دیگر فرصت دارد تا مراحل بعدی قانون یاد شده را نافذ کند و در غیر آن، بانک‌های دولتی و خصوصی کشور با تحریم‌‌های تازه‌ی بانک‌های جهانی روبه‌رو خواهند شد.

صندوق بین‌المللی پول‌ چندی پیش هشدار داد که اگر قانون منع تطهیر پول در افغانستان تا تاریخ 24 ماه جون تصویب نشود، بانک‌های افغانستان در فهرست سیاه این نهاد پولی قرار خواهند گرفت. در همین حال، شماری از کارشناسان اقتصادی تأکید دارند، اگر این قانون به‌‌زودی تصویب نشود، افغانستان با مشکلات اقتصادی جدی مواجه خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *