کمیسیون انتخابات: ناظران نامزدان روند انتخابات را از نزدیک مشاهده کنند

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون انتخابات اعلام کردند که ناظران نامزدان روند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را از نزدیک مشاهده می‌توانند. نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون به روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، روند دور دوم انتخابات تا اعلام نتایج نهایی شامل هفت مرحله است و ناظران نامزدان می‌توانند مرحله‌های یاد شده را از نزدیک مشاهده کنند.

او از نامزدان و هودارانش خواست که از پیش‌داوری‌ها در مورد روند انتخابات خودداری کنند؛ زیرا این مسئله افکار عامه را مغشوش می‌کند. سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات کشور هم‌چنان اظهارات اخیر عبدالله عبدالله را رد کرد. عبدالله چند‌روز پیش در یک نشست خبری گفت، برگه‌های رای‌دهی در شماری از ولایت‌های کشور بیش از حد فرستاده شده است.

نور محمد نور در این مورد چنین گفت، کمیسیون انتخابات قبل از این‌که برگه‌های رای را به ولایت‌های کشور ارسال کند، با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی مشوره کرده بود و بعد از قناعت هردو نامزد، برگه‌ها به مرکزهای رای ارسال شدند. این در حالی است که عبدالله می‌گوید، اشتراک بيش از هفت ميليون در دور دوم انتخابات پرسش‌برانگيز است.

عبدالله تأکید دارد، اشتراک مردم در این انتخابات نسبت به گذشته کم‌تر بوده و به گفته‌ی او، تیم اصلاحات و هم‌گرایی نتايج آن عده ولايت‌هایی را که تعداد راى‌دهندگان آن‌ بالاتر از واجدين شرايط بوده، نمى‌پذيرد. قرار است نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 11 سرطان اعلام شود.

در همین حال، نور محمد نور می‌گوید، نتایج انتخابات در سه مرحله اعلام خواهد شد. به گفته‌ی او، در مرحله‌ای اول ٣٥ درصد و در مرحله‌ی دوم ٧٠ درصد آرا و در مرحله‌ی سوم 100 درصد آرا اعلام می‌شود. نور در بخش دیگر سخنانش تأکید کرد، در حال حاضر آراى ٥٧١٨ محل راى‌دهى‌ به مرکز جمع‌بندى نتايج رسيده‌اند.

او می‌گوید، آراى ١٤٢٧ محل عملاً پروسس و آرشیف شده‌اند. از سویی هم‌، مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که ٨٨،٥ درصد مواد حساس انتخاباتى از ولسوالی‌ها به مرکزهای ولايت‌ها رسیده و تمام مواد حساس ١١ ولايت، به مرکز جمع‌بندى نتايج کميسيون انتخابات نیز رسيده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *