وزیر دفاع: نیروی بیش‌تری به هلمند فرستادیم

اطلاعات روز: بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی کشور می‌گوید، نیروی بیش‌تری برای مبارزه با تروریز‌م به ولایت هلمند فرستاد شده است. او گفته است، پیش‌رفت‌هایی در جهت پاک‌سازی ولسوالی‌های ناامن ولایت هلمند، به‌شمول ولسوالی سنگین صورت گرفته، اما هنوز هم برخی مناطق اندک در هلمند در کنترول مخالفان است.

محمدی این اظهارات را در هلمند بیان کرده است. او همراه با برخی از اعضای شورای ملی به روز شنبه وارد ولسوالی سنگین ولایت هلمند شده و وضعیت امنیتی را از نزدیک دیده است. محمدی در این سفر ضمن اشاره به این‌که تهدید امنیتی هنوز در هلمند وجود دارد، می‌گوید که نیرو و امکانات بیش‌تری برای پاک‌سازی هلمند از وجود شورشیان به این ولایت فرستاد شده است.

درگیری‌ بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت چندی پیش در ولایت هلمند آغاز شد. هنوز آمار دقیقی از تلفات درگیری نیروهای امنیتی و طالبان در هلمند مشخص نشده، اما گزارش‌هایی به نشر رسیده که در این درگیری‌ها حدود 500 طالب کشته و زخمی شده‌اند.

براساس آمارهای ارائه شده، در این درگیری ده‌ها فرد ملکی و نظامی نیز کشته شده‌اند. در درگیری‌های ولایت هلمند شبه‌نظامیان خارجی نیز نقش عمده داشته‌اند. پیش‌تر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی کشور گفت، حضور نظامیان پاکستانی در جنگ هلمند یک امر آشکار است.

با این حال، وزیر دفاع ملی کشور که به هلمند سفر کرده، می‌گوید، مخالفان مسلح به حمایت استخبارات پاکستان و برخی کشورهای بیرونی در ولسوالی‌های نوزاد، موسی‌قلعه، کجکی و سنگین دست به حملات زده‌اند. استخبارات پاکستان تلاش دارد ‌شماری از مناطق کشور در کنترول طالبان بیایند.

در همین حال، سید ملوک، فرمانده قول اردوی 215 میوند در سنگین گفته است، ارتش در جنگ هلمند 80 درصد پیش‌رفت کرده و در حال حاضر شورشیان تنها با کارگذاری بمب‌های کنار جاده به جنگ‌شان ادامه می‌دهند. اما مسئولان شورای اجتماعی در ولسوالی سنگین می‌گویند، پیش‌رفت خوبی از سوی نیروهای امنیتی در این جنگ صورت نگرفته است.

مسئولان این شورا نیز تأکید دارند، خارجی‌ها در جنگ هلمند دست دارند و  حکومت در برابر آنان اقدام‌های لازم را روی دست بگیرند. آنان هم‌چنان می‌گویند که در نتیجه‌ی درگیری میان مخالفان مسلح و نیروهای امنیتی در هلمند، هزاران خانواده آواره شده و هنوز به آنان هیچ کمکی صورت نگرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *