عبدالله: اگر نتایج ابتدایی انتخابات امروز اعلام شود، نمی‌پذیریم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، تا زمانی ‌‌که آرای پاک از ناپاک جدا نشوند، هیچ نتیجه‌ای را نمی‌پذیرد. اما احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات دیروز (یک‌شنبه، 15 سرطان) اعلام کرد که نتایج ابتدایی انتخابات امروز اعلام می‌شود.

با این حال، عبدالله می‌گوید که به تقویم انتخاباتی احترام دارد، اما آن نباید جانشین حق مردم شود. این نامزد هشدار داد، اگر به خواست‌هایش رسیدگی نشود و شفافیت انتخابات در نظر گرفته نشود، دوباره به مردم مراجعه می‌کند. او تأکید کرد، در قدم نخست باید آرا دقیق تفتیش شود، بعد نتایج انتخابات اعلام شود.

قرار بود نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات به تاریخ ۱۱سرطان اعلام شود، اما کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد، به دلیل بررسی ۱۹۳۰ محل رای‌دهی، اعلام نتایج ابتدایی را تا ۱۶ سرطان به تعویق انداخته است. نورستانی دیروز تأکید کرد که بررسی محل‌های یاد شده تکمیل شده و نتایج ابتدایی انتخابات امروز اعلام می‌شود.

اشرف غنی احمدزی به روز شنبه در کابل گفت، نتایج ابتدایی انتخابات باید به تاریخ 16 سرطان اعلام شود. با این حال، عبدالله عبدالله در نشست خبری دیروز خود گفت، نتایج تقلبی را قبول ندارد. جنجال‌های انتخاباتی هنوز حل نشده، اما عبدالله می‌گوید، تیم اصلاحات و هم‌گرایی و تحول و تداوم در روز گذشته در سطح فنی و سیاسی مذاکره کرده‌اند.

او با اشاره به این‌که مذاکره بین دو تیم انتخاباتی در حال حاضر جریان دارد، گفت، در این مذاکره‌ها موضوع پول، معامله‌ی شخصی و شرکت سهامی مطرح نیست. عبدالله افزود که مردم اطمینان داشته باشند، معامله‌ای به‌خاطر رای آنان در پشت پرده جریان ندارد در هیچ مذاکره‌ی ما معامله‌ی سیاسی و چوکی مطرح نبوده است.

عبدالله تأکید کرد، در دور دوم انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته و به گفته‌ی او، صحبت‌های تلویزیونی چندروز پیش نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات نیز دال بر تقلب گسترده در انتخابات بوده است. عبدالله تأکید کرد، جامعه‌ی جهانی نیز باور دارد که تقلب گسترده در انتخابات صورت گرفته و خواهان جدایی آرای پاک از ناپاک است.

او خواهان تفتیش رای در کابل زیر نظارت نمایندگان هردو تیم انتخاباتی، ناظران ملی و بین‌المللی شد. عبدالله گفت که شاخص‌های پیش‌نهادی ما برای حل جنجال‌های انتخاباتی به‌نفع این و آن نامزد نیست. او بار دیگر تأکید کرد، از آرای پاک مردم دفاع می‌کند و برخورد مسئولانه‌اش، بی‌تفاوتی در برابر آرای پاک مردم تعبیر نشود.

عبدالله هم‌چنان در مورد امرخیل گفت، در برابر خیانتی که امنیت ملی کشور را به خطر مواجه کرده و امکان یک بحران را در کشور فراهم ساخته، باید اقدام قانونی شود. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود، علیه امرخیل، رییس پیشین دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات اقامه‌ی دعوا کرده است.

عبدالله می‌گوید که امرخیل باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شود. پس از آن‌که ستاد انتخاباتی عبدالله با نشر نوار صوتی‌ ادعا کرد که امرخیل در سازمان‌دهی تقلب انتخاباتی دست دارد، او از سمتش استعفا داد. امرخیل می‌گوید، صدای نشر شده از سوی ستاد انتخاباتی عبدالله جعلی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *