سرور دانش

دانش: حکومت و‌ دولت نباید از آمار واقعی نفوس کشور هراس داشته باشند

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که ناکامی دولت در سرشماری «دقیق» نفوس کشور باعث بی‌اعتمادی ملی می‌شود و حکومت و دولت نباید از آمار واقعی نفوس هراس داشته باشند.

آقای دانش که امروز (سه‌شنبه، ۲۹ میزان) در مراسم تجلیل از روز جهانی احصائیه در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «حکومت و دولت نباید از آمار واقعی [نفوس] هراس داشته باشند، بلکه آمار واقعی باعث دقت بیشتر می‌شود و مسئولان را به پاسخ‌گویی و تحرک بیشتر وادار می‌کند.»

او همچنان ناکامی دولت را در سرشماری نفوس یک مشکل بزرگ ملی مطرح کرده و افزود که این موضوع باعث مشاجرات و برخوردهای سیاسی در کشور شده است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزود که افغانستان از معدود کشورهایی است که از شمار دقیق جمعیت خود بی‌اطلاع است و «در قرن ۲۱ نتوانسته نفوس خود را سرشماری کند». به گفته‌ی او، همواره در مورد شمار جمعیت در افغانستان از تخمین و یا آمارهای مؤسسات غیردولتی یا خارجی استفاده می‌شود.

در همین حال، سرور دانش از شهروندان کشور خواست که برای حل نبود یک سرشماری دقیق، به اخذ شناس‌نامه‌ی الکترونیک اقدام کنند. او گفت که با مدیریت درست و تکمیل‌شدن روند توزیع این شناس‌نامه، عملا یک سرشماری دقیق در کشور به‌دست می‌آید.

آقای دانش تأکید کرد که توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیک یک ضرورت اساسی در بخش‌های مدیریتی کشور از جمله ایجاد تسهیلات عمومی، مصئونیت حقوقی، تأمین شفافیت در انتخابات و مبارزه با جرایم و شناسایی مجرمان می‌باشد.

گفتنی است که نخستین سرشماری نفوس در افغانستان در سال ۱۳۵۸ خورشیدی آغاز شد که ناتکمیل باقی ماند.

در سال‌های پسین اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات کشور همه ساله رقمی تخمینی از جمعیت کشور براساس اطلاعات فهرست خانوارها در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، منتشر می‌کند.

این اداره در ماه جوزای سال جاری خورشیدی اعلام کرد که نفوس افغانستان در سال جاری خورشیدی (۱۳۹۹) نیز ۳۲.۹ میلیون نفر برآورد شده است. از این میان، ۱۶.۸ میلیون نفر (۵۱ درصد) مردان و ۱۶.۱ میلیون نفر دیگر (۴۹ درصد) زنان اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *