معتصم آغاجان: دولت و طالبان تفاهم کنند

اطلاعات روز: ملا معتصم آغاجان، از وزیران دوره‌ی حاکمیت طالبان می‌گوید، یگانه راه بیرون‌رفت افغانستان از بحران موجود، تفاهم سیاسی بین طرف‌های درگیر است. به گفته‌ی او، تمام طرف‌های سیاسی در افغانستان باید با بهره‌گیری از وضعیت کنونی در یک تفاهم، تمام تنش‌ها را از میان بردارند و کشور را از بحران نجات دهند.

معتصم آغا‌جان در زمان حاکمیت طالبان وزیر مالیه بود. او به‌تازگی با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است، در حال حاضر افغانستان در یک مرحله‌ی حساس قرار دارد، جنگ با نیروهای خارجی محدود شده و روی همین دلیل، گروه طالبان در برخورد خود با مردم عام و نیروهای امنیتی کشور تغییرات بیاورد.

به گفته‌ی او، طرف‌های درگیر در کشور ارزش‌های ملی و اسلامی را در نظر بگیرند. پس از آن‌‌که گروه طالبان سقوط کرد، معتصم آغا‌جان به عنوان رییس سیاسی شورای رهبری این گروه، موسوم به «شورای کویته» انتخاب شد. او سه سال پیش‌ در شهر کراچی در یک حمله‌ی مسلحانه زخمی شد و سپس برای تداوی به ترکیه انتقال داده شد.

دولت و شورای عالی صلح همواره تأکید کرده‌اند، آغاجان برای ایجاد صلح میان دولت و طالبان تلاش دارد. این عضو ارشد پیشین طالبان می‌گوید، فعلاً نیروهای امنیتی افغان و طالبان در جنگ رو در رو قرار دارند، بنابراین، ضرورت است تا دو‌طرف حين درگیری‌ در روش‌شان تغییرات بیاورد و معیارهای شرعی را در نظر بگیرند.

آغاجان گفته است، در هنگام جنگ بايد از کشتار، آزار و اذیت مردم عام و تخریب تأسیسات عام‌المنفعه خود‌دارى شود. معتصم در سال‌های اخیر زیادتر در ترکیه بود. اما اخیراً که شورای عالی صلح با برخی از مقام‌های پیشین طالبان در د‌بی گفت‌و‌گو کرد‌، او در د‌بی بود.

در د‌بی مقام‌های دولتی و شماری از رهبران طالبان به رهبری آغاجان گفت‌و‌گو کردند، اما نتیجه‌‌ای را به‌دنبال نداشت. پس از آن گروه طالبان اعلام کرد، معتصم آغاجان در این گروه کدام وظیفه‌ای ندارد و طالبان فعالیت‌های او را «خلاف اصول، آرمان‌ها و جهاد مقدس گروه طالبان» می‌داند.

در حالی که دولت در این مورد نظر‌ دیگری دارد. چندی پیش مقام‌های دولتی اعلام کردند، آغاجان در امارات متحده‌ی عربی به دلایل نامعلوم ناپدید شده و از مقام‌های امارات متحده‌ی عربی خواست که سرنوشت او را روشن کند. به‌دنبال آن از سلامتی کامل این فرد گزارش شد و از انتقال آغاجان به کابل خبر داده شد.

پژواک گزارش داده است که آغاجان در حال حاضر در ترکیه است. آغاجان به‌تازگی گفته است، تمام طرف‌های درگیر منفعت‌های شخصی و حزبی را کنار گذاشته و برای تأمین منافع ملی مشترکاً کار کنند. او مصئون بودن استادان دانشگاه‌ها و مکاتب را یک امر مهم دانسته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *