نورستانی: نتایج ابتدایی به مفهوم اعلام برنده‌ی انتخابات نیست

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات به روز دوشنبه، 16 سرطان نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست را اعلام کرد که براساس آن، اشرف غنی احمدزی 56.44 درصد آرا و عبدالله عبدالله 43.56 درصد آرا به‌دست آورده‌اند. نورستانی پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات با تأکید گفت: «اعلام نتایج ابتدایی به هیچ‌وجه به مفهوم اعلام برنده‌ی انتخابات نیست».

او افزود که احتمال تغییر در نتایج انتخابات دور دوم ریاست جمهوری پس از رسیدگی شکایت‌ها و تفتیش وجود دارد. نورستانی از نامزدان و هواداران‌شان خواست که آرامش‌شان را تا اعلام نتایج نهایی انتخابات حفظ کنند. او تأکید کرد که کمیسیون انتخابات تمام کارهایش را با حضور ناظران ملی و بین‌المللی انجام داده است.

اعضای ستاد انتخاباتی هر‌دو نامزد در صفحات اجتماعی واکنش نشان دادند. اعضای ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله از اعلام نتایج ابتدایی انتخاباتی انتقاد کردند و گفتند، تا زمانی‌ که آرای پاک از ناپاک جدا نشوند، نتایج را نمی‌پذیرند. اما ستاد انتخاباتی تحول و تداوم از اعلام نتایج ابتدایی استقبال کردند.

نورستانی در نشست دیروز گفت، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بیش از 8 نفر اشتراک کرده‌اند. او افزود، اشرف غنی احمدزی ۴۴۸۵۸۸۸ رای یا ۵۶.۴۴ درصد و عبدالله عبدالله ۳۴۶۱۶۳۹ رای یا ۴۳.۵۶ درصد آرا را کسب کرده‌اند. نورستانی می‌گوید، در این انتخابات ۲۳۱۳۶ محل رای‌دهی وجود داشت و در روز انتخابات در ۲۲۷۷۸ محل، رای‌دهی صورت گرفت.

او تأکید کرد، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۸۱۰۹۴۰۳ نفر اشتراک کرده‌اند و مشارکت مردن ۶۲ درصد و زنان ۳۸ درصد بوده است. قرار بود نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات به تاریخ 11 سرطان اعلام شود، اما کمیسیون انتخابات اعلام کرد که به دلیل بازشماری آرای 1930 نتا‌یج ابتدایی تا تاریخ 16 سرطان به تعویق افتاده است.

نورستانی در نشست خبری دیروز گفت که آرای 1930 محل رای در 30 ولایت بازشماری شد که در نتیجه 6427 رای از اشرف غنی احمدزی و 4428 رای از عبدالله عبدالله کم شده است. نتایج ابتدایی انتخابات در حالی اعلام شد که عبدالله می‌گوید، تا زمانی ‌که آرای پاک از ناپاک جدا نشوند، هیچ نتیجه‌ای را نمی‌پذیرد.

نورستانی در نشست خبری دیروز گفت، نامزدان در صورتی که اعتراض داشته باشند، به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مراجعه کنند. او تأکید کرد، از همین لحظه (اعلام نتایج ابتدایی) جدا‌سازی آرای پاک از ناپاک مربوط به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌شود. نورستانی افزود که از تقلب در دور دوم انتخابات انکار نمی‌شود و این‌که میزان تقلب تا چه حد بوده، آن را باید کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی معلوم کند.

نورستانی از هم‌کاری نهادهای ذی‌دخل، حکومت و نهادهای ناظر قدردانی کرد و گفت که شجاعت نیروهای امنیتی در تأمین امنیت مرکزها‌ و کارمندان کمیسیون در انتقال‌ مواد قابل قدر بوده است. او اما افزود که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بعضی از مسئولان نظامی بی‌طرف نبوده‌اند.

نورستانی هم‌چنان می‌گوید، برخی مقام‌های حکومتی، به‌شمول والیان و کارمندان دولتی بی‌طرفی‌شان را در انتخابات حفظ نکردند. رییس کمیسیون انتخابات از ناظران تیم‌های انتخاباتی نیز انتقاد کرد و گفت، با وجودی که برای هر نامزد پنجاه هزار کارت داده شده بود، اما در برخی محل‌ها ناظران آنان حضور نداشتند. قرار است نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 31 سرطان اعلام شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *