دیده‌بان انتخابات: برای جلوگیری از بحران فرصت هست

اطلاعات روز: مسئولان دیده‌بان انتخابات افغانستان می‌گویند که هنوز فرصت برای جلوگیری از بحران در کشور هست. جان‌داد اسپین‌غر، رییس این دیده‌بان با ابراز نگرانی از بن‌بست پیش آمده به پژواک گفته است، راه‌حل بيرون‌رفت از آن هنوز وجود دارد. او می‌گوید، مسئله‌ی انتخابات سیاسی شده و برای بيرون رفت از بن‌بست کنونی، باید یک راه‌حل سیاسی جست‌‌وجو شود.

اسپین‌غر افزوده است که در حال حاضر منتظر یک راه‌حل سیاسی می‌باشد، تا زمینه‌‌ برای انجام یک روند تخنیکی با حضور نمایندگان هر‌دو تیم از طریق کمیسیون‌های انتخاباتی فراهم شود. این در حالی است که پس از اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات، عبدالله عبدالله دیروز در یک گردهم‌آیی در کابل گفت که به‌زودی حکومت موازی تشکیل می‌دهد.

در نتایج ابتدایی، اشرف غنی احمدزی 56.44 درصد آرا و عبدالله عبدالله 43.56 درصد آرا را به‌دست آورده‌اند. در همین حال، فهیم نعیمی، سخن‌گوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) می‌گوید، مسئله‌ی انتخابات باید از راه قانونی حل‌و‌فصل شود. به گفته‌ی او، مسئله‌ی کنونی نباید با فشارهای سیاسی داخلی ‌یا خارجی حل شود.

نعیمی تأکید کرد، در مسئله‌ی انتخابات باید قانون اساسی در نظر گرفته شود و فراتر از آن اقدام نشود. او افزود، کمیسیون انتخابات و نامزدان با هم‌کاری هم، آرای پاک را از ناپاک جدا کنند. نعیمی می‌گوید، کمیسیون‌های انتخاباتی باید از حالت کنونی بیرون بیایند و براساس آرای پاک تصمیم بگیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *