عبدالله: حکومت برآمده از تقلب را نمی‌پذیرم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در میان هوادرانش در کابل گفت که اجازه‌ی برقراری حکومت تقلبی را حتا برای یک روز نخواهد داد. او با اشاره به این‌که هیچ‌کسی به این خواب نباشد تا با رای تقلب به ارگ می‌رسد، افزود: «بدون شک و شبهه برنده‌ی انتخاباتم».

این نامزد ریاست جمهوری به روز سه‌شنبه در یک گردهم‌آیی برزگ در میان هزاران هوادارش در کابل گفت، به شما اطمینان می‌دهم که حکومت مورد نظرتان به‌زودی اعلام می‌شود. هواداران عبدالله عبدالله از او خواستند که حکومت تیم اصلاحات و هم‌گرایی را اعلام کند، اما عبدالله از آنان چند‌روز وقت خواست.

عبدالله تأکید کرد که بدون شک برنده‌ی دور اول و دوم انتخابات بوده و نتایج تقلبی کمیسیون انتخابات را نمی‌پذیرد. او افزود، هیچ‌کس نمی‌تواند صدای مردم را نادیده بگیرد و با یک صدای ما افغانستان از این صحنه به آن صحنه‌‌‌ی دیگر تغییر می‌کند. عبدالله هشدار داد، اگر قطعه قطعه شود، رای تقلبی را نمی‌پذیرد و هیچ‌کسی چیزی را بالایش تحمیل نمی‌تواند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست را اعلام کرد که براساس آن، اشرف غنی احمدزی 56.44 درصد آرا و عبدالله عبدالله 43.56 درصد آرا را به‌دست آورده‌اند. اعلام این نتایج مورد استقبال تیم تحول و تداوم قرار گرفته، اما عبدالله دیروز در میان هوادارانش هشدار داد، برای جوگیری از برقراری حکومت تقلبی، حاضر است ‌جان خود را فدا ‌کند.

او تأکید کرد که مثلث ارگ، ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی و کمیسیون‌های انتخاباتی در تصمیم و هم‌آهنگی هم آرای تقلبی را اعلام کرده‌اند. عبدالله اشتراک 8 میلیون نفر در انتخابات را زیر سوال برد و گفت، اگر نتایج انتخابات تا دو روز دیگر اعلام نمی‌شد، از هشت میلیون به ده میلیون می‌رسید.

رییس کمیسیون انتخابات در روز اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفت، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۸۱۰۹۴۰۳ نفر اشتراک کرده‌اند و مشارکت مردان ۶۲ درصد و زنان ۳۸ درصد بوده است. عبدالله می‌گوید که در دو روز گذشته از کمیسیون انتخابات خواسته شد تا آرای تقلبی به شمارش نروند، اما کمیسیون و ارگ این صداها را نشنیدند.

او در بخش دیگر سخنانش گفت، باراک اوباما و جان کری با او تیلفونی صحبت کرده‌اند. او افزود که وزیر امور خارجه‌ی امریکا قرار است به روز جمعه به کابل بیاید. عبدالله تأکید کرد، کری وعده داده که در مقابله با تقلب و برای افشای تقلب در کنار مردم است. او افزود که امریکا خواستار جداسازی آرای پاک از ناپاک است.

واکنش اشرف غنی احمدزی

اشرف غنی احمدزی دیروز در مورد اعلام نتایج ابتدایی نشست خبری برگزار کرد. او از اعلام این نتایج استقبال کرد و گفت که آماده‌ی تشکیل حکومت فراگیر ملی و مذاکرات سیاسی است. او هم‌چنان در مورد اظهارات عبدالله روی تشکیل حکومت موازی گفت، یقین دارد کار به انجام یک حکومت موازی نمی‌رسد.

او افزود که همه‌ی افغان‌ها خواهان یک دولت واحد و یک‌پارچه اند. احمدزی تأکید کرد، تیم تحول و تداوم نتایج ابتدایی را می‌پذیرد و با حوصله‌مندی منتظر اعلام نتایج نهایی خواهد ماند. او افزود، آماده است تا 7100 محل رای‌دهی تفتیش شوند و نهادهای بین‌المللی و ملی از آن نظارت کنند.

استقبال حامد کرزی

حامد کرزی اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را گام دیگری در راه تکمیل شدن روند انتخابات کشور عنوان کرده است. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد، اشتراک گسترده‌ی مردم در هردو دور انتخابات یک‌بار دیگر تعهد افغان‌ها را نسبت به تقویت دموکراسی و تثبیت حاکمیت ملی به نمایش گذاشت.

براساس خبرنامه، مردم با صبر و شکیبایی و هم‌بستگی منتظر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ماندند. برنده‌ی انتخابات زمانی مشخص خواهد شد که نتایج نهایی بعد از رسیدگی به شکایت‌ها و جدا کردن آرای درست از نادرست اعلام شود. کرزی گفته است، کمیسیون‌های انتخاباتی  با شفافیت تمام و با درک مسئولیت تاریخی خویش تفتیش آرا را به انجام برسانند. او می‌گوید، نامزدان با کمیسیون‌های انتخاباتی در این زمینه هم‌کاری و روند انتخابات را کامیاب کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *