دابنز: اعلام نتایج ابتدایی انتخابات مأیوس کننده است

اطلاعات روز: جیمز دابنز، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان و پاکستان از اعلام نتایج ابتدایی اظهار‌ نگرانی کرده و می‌گوید، این کار کمیسیون مستقل انتخابات مأیوس کننده است. او به صدای آشنا گفته است، چندین میلیون رای نیاز به بازرسی دارد و کمیسیون انتخابات پیش از تکمیل این کار، نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کرده است.

دابنز می‌گوید، با وجودی ‌که این قدر کار باقی مانده بود، اما کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی را اعلام کرد. به گفته‌ی او، کمیسیون انتخابات پیش از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، باید موافقت‌‌ دو تیم انتخاباتی را در مورد بازشماری آرای محل‌ها در نظر می‌گرفت.

پس از پنج‌روز تأخیر، کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را به تاریخ 16 سرطان اعلام کرد که براساس آن، اشرف غنی احمدزی 56.44 درصد آرا و عبدالله عبدالله 43.56 درصد آرا را به‌دست آورده‌اند. عبدالله در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات دیروز در کابل گفت، بدون شک برنده‌ی دور اول و دوم انتخابات بوده و نتایج تقلبی را نمی‌پذیرد.

او به روز سه‌شنبه در یک گردهم‌آیی بزر‌گ در میان هزاران هوادارش در کابل گفت، به شما اطمینان می‌دهم که حکومت مورد نظرتان به‌زودی اعلام می‌شود. هواداران عبدالله عبدالله از او خواستند که حکومت اصلاحات و هم‌گرایی را اعلام کند، اما عبدالله از آنان چند‌روز وقت خواست.

او تأکید کرد که مثلث ارگ، ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی و کمیسیون‌های انتخاباتی در یک تصمیم و هم‌آهنگی هم آرای تقلبی را اعلام کرده‌اند. در همین حال، اشرف غنی احمدزی‌ از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات استقبال کرد و گفت‌، تمام آرایش پاک است. او هم‌چنان افزود که نظر به خواست تیم اصلاحات و هم‌گرایی، تفتیش همه‌جانبه‌ی آرا را می‌پذیرد و از آن هراس ندارد. اشرف غنی در مورد ایجاد حکومت موازی از سوی عبدالله گفت، افغان‌ها خواهان یک حکومت اند.

نگرانی از ایجاد حکومت موازی

جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا از ایجاد حکومت موازی اظهار نگرانی کرده و گفته است، کشورش از نهادهای انتخاباتی انتظار دارد تا همه‌‌ی اتهام‌های معقول در مورد بی‌نظمی‌ها را بازرسی کنند. او اما هشدار داده که هر‌گونه تلاش غیر‌قانونی برای کسب قدرت در افغانستان، باعث قطع کمک‌های بین‌المللی در این کشور می‌شود.

کری از نامزدان و هواداران‌‌شان نیز خواسته است که آرامش داشته باشند و برای دست‌آوردهای یک‌ دهه‌ی گذشته تلاش کنند. او این اظهارات را به‌دنبال اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات بیان کرده است. با این حال، جیمز دابنز می‌گوید، در افغانستان باید حکومتی‌ مورد حمایت جامعه‌ی جهانی و خود افغان‌ها تشکیل شود، تا زمینه‌ی پیش‌رفت اقتصادی و اجتماعی را مساعد کند.

پیش‌نهاد سازمان ملل

سازمان ملل برای تفتیش آرا چندین پیش‌نهاد کرده و هر‌دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آن را پذیرفته‌اند. دابنز می‌گوید، امریکا از کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان خواستار تطبیق پیش‌نهاد سازمان ملل است. او ابراز امیدورای کرده که رای پاک از ناپاک جدا شود و چالش‌های انتخاباتی در کشور پایان یابد.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان و پاکستان تأکید کرده است که ناکامی روند انتخابات برای افغانستان خوب نیست و به گفته‌ی او، اگر این روند ناکام شود، تأثیر منفی را بر رفاه و ثبات افغانستان در پی خواهد داشت. او اما می‌گوید، اگر بحران موجود در افغانستان پایان یابد و یک حکومت به حمایت مردم این کشور و جامعه‌ی جهانی ایجاد شود، شاهد پیش‌رفت‌ چشم‌گیری در افغانستان خواهیم بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *