سازمان ملل: تلفات ملکی 24 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: دفتر نمایندگی سازمان ملل به روز چهارشنبه با نشر گزارشی اعلام کرد که تلفات ملکی در افغانستان در شش ماه اول سال 2014 نسبت به شش ماه اول سال گذشته، 24 درصد افزایش یافته است. در این گزارش آمده است، جنگ‌های زمینی و شلیک‌های متقابل نسبت به انفجار بمب‌های کنار جاده تلفات بیش‌تری برجا گذاشته‌اند.

در این گزارش، جنگ‌های زمینی در درجه‌ی نخست و انفجار بمب‌های کنار جاده در درجه‌ی دوم عامل تلفات افراد ملکی عنوان شده است. جارجت گانین، مسئول بخش حقوق بشر دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) هنگام نشر این گزارش گفت که برخوردهای مسلحانه در افغانستان برای افراد ملکی زیاد خطرناک شده‌اند.

در گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل آمده است، در شش ماه اول سال 2014 در درگیری مسلحانه 1091 نفر کشته و زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، عامل 52 درصد این تلفات گروه طالبان و 14 درصد آن نیروهای دولتی بوده است. عامل 32 درصد تلفات ملکی در کشور روشن نیست.

در گزارش سازمان ملل آمده است، تلفات ملکی در کشور توسط حملات طالبان دو‌برابر شده، اما تلفات در نتیجه‌ی حملات نیروهای دولتی به نصف کاهش یافته است. دفتر نمایندگی سازمان ملل می‌گوید، در نوعیت تلفات افراد ملکی در افغانستان تغییر چشم‌گیری آمده است.

خانم گنین گفت که برای نخستین بار در افغانستان درگیری‌های زمینی سبب 82 درصد تلفات ملکی شده است. به گفته‌ی او، در سال‌های گذشته انفجار بمب‌های کنار جاده بیش‌تر سبب تلفات افراد ملکی شده است. اکثر قربانیان درگیری‌های زمینی زنان و کودکان بوده و نسبت به سال گذشته 34 درصد افزایش یافته است.

زنان و کودکان بیش‌تر در پرتاب راکت، هاوان و سلاح‌های خفیفه کشته و زخمی شده‌اند. خانم گنین می‌گوید، در شش ماه اول سال 2014، گروه طالبان مسئولیت 147 حمله را به عهده گرفته و بر اثر آن، 553 فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند. طالبان این حملات را بر نیروهای امنیتی انجام داده، اما بیش‌تر باعث تلفات ملکی شده است.

سازمان ملل می‌گوید، در حال حاضر افراد ملکی در افغانسان در معرض خطر جدی قرار دارند و طرف‌های درگیر برای جلوگیری از آن اقدام‌های لازم را بکنند. دفتر نمایندگی این سازمان در کابل از نیروهای امنیتی و طالبان خواسته که از شلیک موشک، راکت و هاوان بر خانه‌های مسکونی خودداری کنند. سازمان ملل هم‌چنان می‌گوید، طالبان از خانه‌های مسکونی، دفتر، هوتل و جاده‌ها به عنوان سنگر جنگ استفاده نکنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *