تأثیر ناامنی و بن‌بست انتخاباتی بر دیدار جهان‌گردان از بامیان

باشندگان بامیان می‌گویند که نگرانی‌های امنیتی و بن‌بست انتخاباتی باعث کاهش چشم‌گیر‌ رفت‌و‌آمد گردش‌گران خارجی و داخلی به ولایت بامیان شده است. این باشندگان تأکید دارند، آنان در سال‌های گذشته درآمد خوبی از رفت و آمد گردش‌گران به این ولایت داشتند، اما اکنون در جریان یک‌ماه تنها گردش‌گران خارجی انگشت شماری از این ولایت دیدن می‌کنند.

سرزمین بودا و جهیل‌های نیلگون در این روزها جمع و جوش کم‌تری دارد. باشندگان بامیان می‌گویند که در سال جاری آنان میزبان گردش‌گران کمتری بودند که از این ولایت دیدار کرده‌اند.  برخی از کارمندان ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت و ره‌نماهای گردش‌گران خارجی در این ولایت می‌گویند که بیش‌تر روزهای‌شان را بدون شرح اثرهای تاریخی به گردش‌گران پایان می‌دهند.

معراج، ره‌نمای گردش‌گران می‌گوید: «سابق خوب بود، ولی حالا در یک‌ماه تا نزدیک به ده خارجی اگر بیاید و چند‌گردش‌گر داخلی به بامیان می‌آیند». با وجودی که گمان می‌رفت با مناسب شدن هوا و با سبز شدن این ولایت، میزان دیدار گردش‌گران خارجی و داخلی از این ولایت نیز افزایش خواهد یافت، اما اکنون باشندگان این ولایت می‌گویند که این گمان نادرست بوده است.

مردم در این ولایت از اثر‌های نیامدن گردش‌گران به زاد‌گاه‌شان سخن می‌زنند. نعمت‌الله، باشنده‌ی بامیان می‌گوید: «جهان‌گردان اگر بیایند، خرید و فروش ما زیاد می‌شود؛ اگر نیایند، کار و بار نیست. طبعاً بالای ما تأثیر دارد». عباس، دیگر باشنده‌ی بامیان می‌گوید: «این بت‌های بامیان که شاید در دنیا بی‌نظیر باشند، اما دولت توجه نمی‌کند و به کلی فراموش شده».

شهر غلغله، شهر ضحاک، بت‌های بامیان از اثرهای تاریخی‌ای ‌اند که هر‌کدام تاریخ کهنی را به دوش می‌کشند. قبل از این‌که طالبان بت‌های بامیان را نابود کنند، دولت و باشندگان بامیان در‌آمد خوبی از دیدار گردش‌گران خارجی و داخلی داشتند. اکنون باشندگان این ولایت می‌گویند، تنها راه نجات صنعت گردش‌گری در این ولایت، سرمایه‌گذاری دولت در این بخش است. جهیل‌های نیلگون‌رنگ بامیان نیز همین‌گونه در سال جاری دیدار کننده‌ی کمتری داشته‌اند.

سید محمد حسینی، باشنده‌ی بامیان می‌گوید: «گردش‌گران خارجی از راه زمینی آمده نمی‌توانند. یک تعداد کم آن‌ها از طریق هوا می‌آیند که تعدادشان محدود است. نا‌امنی راه و به‌خاطر انتخاباتی که نتیجه‌اش معلوم نشده، آن‌ها کمتر می‌آیند. سال‌های قبل آمدن آن‌ها بیش‌تر بود».

پرسش این‌جاست که آیا کاری برای معرفی طبیعت زیبای بامیان با جلوه‌های ویژه‌اش برای جهان گردان شده است. محمد رضا یدا، رییس معارف ولایت بامیان می‌گوید: «با ریاست محترم اطلاعات و فرهنگ ما کتابی را به نام جاهای مهم بامیان به طبع رسانده‌ایم که خود اطفال بامیان بتوانند بعدا با گردش‌گرهای خارجی که به بامیان می‌آیند، یک ره‌نمای خوب باشند».

مشخص است که گردش‌گران در کنار ضرورت به امکانات، به امنیت فیزیکی و روانی نیز نیازمند هستند تا با آرامش تمام به دیدار این اثر‌های طبیعی و تاریخی بامیان بشتابند. باشندگان بامیان می‌گویند، کاهش رفت و آمد جهان‌گردان خارجی از این ولایت تأثیر زیادی در فروشات آن‌ها، به‌ویژه در بخش صنایع دستی که بیش‌تر از سوی زنان این ولایت ساخته می‌شوند، داشته است. بامیان یکی از ولایت‌های مرکزی کشور به شمار می‌رود که بیش‌تر باشندگان آن در فقر زندگی می‌کنند. (طلوع نیوز)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *