ناظران اروپایی: نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان نیازمند بررسی جامع است

گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه‌ی اروپا در تازه‌ترین خبرنامه‌‌اش که منتشر شده، گفته است که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان «نیاز به بررسی همه‌جانبه» دارد. در این خبرنامه آمده است که افغان‌ها حق دارند رای‌شان مورد احترام قرار بگیرد و نامزدان ریاست جمهوری حق پی‌گیری و بررسی تمام اتهام‌های مطرح شده در مورد تقلب را دارند.

تای جیس برمن، ناظر ارشد این اتحادیه گفته است: «در این مرحله با اطلاعاتی که از نتایج ابتدایی، آن‌هم بدون بررسی دقیق به دست می‌آید، نتایج نهایی مشخص نیست و امکان ندارد که با در نظرداشت آرای چشم‌گیری که احتمال دارد باطل اعلام شوند، کسی را برنده اعلام کرد».

این ناظر ارشد اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید که داده‌های مراکز انتخاباتی که از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده، «ناهم‌خوانی‌های گسترده‌ای» را نشان می‌دهد. ناظران اتحادیه‌ی اروپا می‌گویند، مراکزی که یک نامزد به‌صورت چشم‌گیر، به‌طور مثال، ۹۰ درصد و بیش‌تر رای آورده، هنوز بررسی نشده‌اند‌ و این نکته که یک‌سوم تمام مراکز رای‌دهی و مجموعا 4.2 میلیون رای را شامل می‌شود که از دید ناظران اتحادیه‌ی اروپا «جدا نگران کننده است».

ناظران اتحادیه‌ی اروپا در خبرنامه‌ی خود هم‌چنین گفته‌اند که آمار منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که ۲ تا ۴ میلیون رای باید بررسی شوند. این ناظران معتقدند که با وجود ۱۷ درصد افزایش در میزان مشارکت در دور دوم نسبت به دور اول، کمیسیون انتخابات ۹۰ درصد مراکزی را که در مقایسه با دور اول کمتر مشکل داشته‌اند، باطل اعلام کرده است.

در خبرنامه‌ی گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه‌ی اروپا آمده است: «تعداد مراکزی که از سوی کمیسیون بررسی شده، به‌ویژه آن‌هایی که میزان مشارکت در آن‌ها بیش از ۵۹۹ رای در یک صندوق بوده، با تحلیل‌هایی که ناظران این اتحادیه از نتایج ابتدایی داشته‌اند، هم‌خوانی ندارد».

عبدالله عبدالله گفته نتایج ابتدایی اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را نمی‌پذیرد. این ناظران معتقدند که مکانیسم موجود بررسی انتخاباتی برای شناسایی مواردی چون رای دادن کسی به جای کسی دیگر، پرکردن غیرقانونی صندوق‌ها، کمبود برگه‌های رای‌دهی در ساعات اولیه و هم‌چنین موارد غیر‌قانونی و رخ‌دادهای غیر‌معمول دیگر، ناکافی است.

ناظران اتحادیه‌ی اروپا گفته‌اند که از میان ۲ هزار و ۲۲۹ مرکز رای که در آن‌ها مشکلاتی گزارش شده بود، فقط ۱۳۵ مرکز، آن‌هم به‌صورت «غیر‌قابل قبول و شتاب‌زده» در ولایات بررسی شده است. آقای برمن می‌گوید: «گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه‌ی اروپا از مسئولان انتخاباتی می‌خواهند تا یک بررسی جامع و شفاف را در کابل در یک محیط بی‌طرفانه و با همکاری نزدیک با تمام طرف‌های ذی‌دخل انجام دهند و افزون بر‌این، باید مراکزی با میزان مشارکت بالا هم بررسی شوند. مخصوصا مراکزی که تمام آرا به نفع یک نامزد به صندوق ریخته شده‌اند».

این ناظران می‌گویند که آرای محلات رای‌دهی زنانه نیز باید مورد بررسی قرار گیرند، به‌ویژه مراکز‌ زنانه‌ای که مدیریت روز انتخابات و شمارش آرای آن به‌دوش مردان بوده است. در پایان این خبرنامه آمده است که گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه‌ی اروپا یک نهاد مستقل است که از ۱۵ مارچ سال ۲۰۱۴ در افغانستان فعالیت داشته و تا پایان کامل روند انتخابات در افغانستان باقی خواهند ماند. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *