باشندگان کابل: نامزدان در مذاکرات انعطاف‌پذیر باشند

اطلاعات روز: افزایش جنجالی‌های انتخاباتی و به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گوهای ستادهای انتخاباتی شهروندان کابل را نگران کرده و آنان تأکید دارند، نامزدان در مذاکرات تازه باید انعطاف‌پذیر باشند. به باور شماری از شهروندان کابل، طولانی شدن روند انتخابات، بی‌کاری و فقر را افزایش داده و نیز قیمت‌های مواد خوراکی و سوختی بالا برده‌ است.

آنان تأکید دارند، در صورتی که نامزدان در مذاکرات تازه انعطفاف‌پذیری نشان ندهند، مردم با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند. این در حالی است که پیش‌تر وزارت مالیه‌ی کشور نیز گفته بود، از آغاز روند انتخابات تاکنون فعالیت‌های اقتصادی در کشور با کندی مواجه شده و در این مدت واردات کشور بیش از 8 درصد کاهش یافته است.

محمد علی، از باشندگان کابل می‌گوید، جنجال‌های انتخاباتی وضعیت امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در کشور روز‌به‌روز خراب‌تر کرده و در صورت‌ ادامه‌ی آن، پیامدهای ناگواری را در پی ‌خواهد داشت. او از نامزدان خواست که در مذاکرات تازه که به میانجی‌گری جان کری آغاز شده، انعطاف‌پذیری نشان دهند.

جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا پنج‌شنبه ‌شب به‌ هدف میانجی‌گری برای حل چالش‌های انتخاباتی وارد کابل شد. او صبح دیروز با حامد کرزی، رییس جمهوری کشور گفت‌وگو کرد و بعد‌از‌ظهر همین روز با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ملاقات کرد.

شهروندان کابل می‌گویند، در حال حاضر کشور در مرحله‌ی حساسی قرار دارد؛ از یک‌سو‌ حملات شورشیان و حامیان خارجی‌شان افزایش یافته از سوی دیگر، اگر این جنجال‌‌‌ها حل نشوند، کمک‌های خارجی قطع خواهند شد. به باور آنان، در این صورت کشور به سوی بحران خواهد رفت.

محمد طاهر، از باشندگان کابل به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «مردم با شور و شوق به‌پای صندوق‌های رای رفتند و به نامزد مورد نظرشان رای دادند. انتطار داشتند تا با انتخابات رهبر آینده، وضعیت‌شان از هر نگاه خوب شود». او افزود که نامزدان پیامدهای ناکامی انتخابات را خوب می‌دانند و کاری نکنند که روند انتخابات ناکام شود.

او از کمیسیون‌های انتخاباتی نیز خواست که مسئولانه عمل کنند و آرای پاک از ناپاک را جدا کنند. از سویی هم، شماری از شهروندان تأکید دارند، مردم با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، مسئولیت خود را ادا کردند، حال نوبت کمیسیون‌های انتخاباتی است که به فیصله‌ی آنان مردم احترام بگذارند و زیر فشارهای سیاسی قرار نگیرند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 24 جوزا برگزار شد و پس از اعلام نتایج ابتدایی این انتخابات، جنجال‌های انتخاباتی افزایش یافت. هنوز معلوم نیست که سرنوشت انتخابات چه خواهد شد، اما مردم تأکید دارند، از نامزدان تقاضا دارند که به معضل انتخابات پایان دهند و کشور را به سوی بحران سوق ندهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *