جان کری: نتایج اعلام شده نه نهایی است و نه معتبر

اطلاعات روز:‌ جان کری، وزیر امور خارجه‌ی امریکا به ‌منظور میانجی‌گری برای حل چالش‌های انتخاباتی کشور به کابل آمد و روز گذشته با حامد کرزی، رییس جمهوری کشور، دو نامزد دور دوم انتخابات، وزیران داخله و دفاع و نماینده‌‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.

حامد کرزی در دیدار با وزیر خارجه‌ی امریکا گفته است، هر نوع راه‌حل برای بیرون‌رفت از معضل انتخابات که از طریق مراجع قانونی افغانستان و در تفاهم با نامزدان صورت گیرد، مورد قبول است. کرزی و جان کری ظهر دیروز (جمعه، 20 سرطان‌) در قصر دلکشای ارگ دیدار کرده است.

در خبرنامه‌‌ای که از سوی ارگ ریاست جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز فرستاده شد، آمده است که در این دیدار هر‌دو طرف روی مسایل مربوط به انتخابات، پیش‌نهاد سازمان ملل برای حل مشکل انتخابات و دیدگاه‌های هر‌دو نامزد گفت‌و‌گو کردند. کرزی طرح سازمان ملل برای حل جنجال‌های انتخاباتی در کشور را تأیید کرده و یک‌بار دیگر گفته است، مراسم تحلیف رییس جمهور جدید مطابق تقسیم اوقات تعیین شده به تاریخ ۱۱ اسد ۱۳۹۳ برگزار می‌شود.

او می‌گوید، در زمنیه‌ آمادگی لازم روی دست گرفته شده است. کری پنج‌شنبه ‌شب به ‌هدف میانجی‌گری برای حل جنجال‌های انتخاباتی کشور وارد کابل شد. او بعد‌ از دیدار با رییس جمهور کرزی، با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله نیز دیدار کرده است. وزیر خارجه‌ی امریکا در دیدار با احمدزی گفته است، هیچ‌کسی اعلان پیروزی نکند؛ زیرا نتایج نهایی تاکنون روشن نیست.

اشرف غنی احمدزی در دیدار با جان کری گفته است که از طریق تفتیش آرا اعتماد عبدالله عبدالله را به‌دست می‌آورد. او با اشاره به این‌‌که اطمینان دارد روند انتخابات سالم بوده، می‌گوید که تیم تحول و تداوم تا حد ممکن برای تفتیش وسیع آرا آماده است، تا اعتماد عبدالله عبدالله را به‌دست آورد.

از سویی هم، وزارت خارجه‌ی امریکا پیش از دیدار جان کری و اشرف غنی احمدزی بیانیه صادر کرد. در این بیانیه به نقل از احمدزی آمده است، روند انتخابات از شفافیت و مشروعیتی برخوردار خواهد شد که مردم افغانستان و جهان آن را باور کنند. براساس این بیانیه، تیم تحول و تداوم به قوی‌ترین بررسی جامع و دقیق برای اعاده‌ی باور مردم به این روند معتقد است.

در بیانیه آمده است، از روز اول نامزدی تعهد داشته تا یک دولت فراگیر که از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند، تشکیل می‌دهد. هم‌چنان در این بیانیه به نقل از کری آمده است، کشورش و رییس جمهور اوباما عمیقاً خواهان یک افغانستان واحد، دموکراتیک و با‌ثبات است. او می‌گوید، امریکا برای حل جنجال‌های انتخاباتی افغانستان امیدوار است و به گفته‌ی او، این مشکل قابل حل است و این مسئله به‌زودی اتفاق خواهد افتاد.

دیدار با عبدالله عبدالله

جان کری پس از دیدار با حامد کرزی و اشرف غنی احمدزی، با عبدالله عبدالله نیز دیدار کرده است. فاضل سانچارکی، از اعضای دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی به رسانه‌ها گفته است، جان کری و عبدالله عبدالله در دیدارشان روی شفافیت انتخابات تأکید کرده‌اند. او اما می‌گوید، توقع این نبود که جان کری با یک کلید جادویی وارد کابل شود و همه‌ی قفل‌ها را باز کند، بل‌که توقع این بود که جامعه‌ی جهانی و در رأس امریکا، از شفافیت در انتخابات حمایت کنند.

وزارت خارجه‌ی امریکا پیش از دیدار جان کری و عبدالله عبدالله بیانیه صادر کرد. در این بیانیه به نقل از عبدالله عبدالله آمده است، امریکا تعهد خود به مردم و حفظ روند دموکراتیک افغانستان را ثابت کرده است. براساس این بیانیه، موفقیت افغانستان یک دست‌آورد مشترک است و حفظ و آینده‌ی این دست‌آورد به موفقیت روند دموکراتیک بستگی دارد.

هم‌چنان در این بیانیه به نقل از جان کری آمده است، امیدوار است که در ساعت‌های پیش‌رو برای عادی کردن روند انتخابات راه پیدا شود. او با اشاره به‌ این‌که نتایج اعلام شده، نهایی و معتبر نیست، گفته است، این به نفع امریکاست که افغانستان حکومتی داشته باشد که از طریق یک روند مشروع و دموکراتیک توسط تمام مردم این کشور به رسمیت شناخته شود.

او می‌‌گوید، امریکا در افغانستان یک منفعت بزرگ دارد و آن موقفیت مردم این کشور است. به‌دنبال آن عبدالله ضمن تشکری از کمک‌های امریکا در جریان 13 سال گذشته گفته است، افغانستان در سا‌ل‌های گذشته دست‌آوردهای خوبی داشته و حفظ و تقویت آن به موفقیت یک روند دموکراتیک بستگی دارد.

او می‌گوید که افغانستان یک انتقال خوب قدرت را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در انتقال بعدی قرار دارد. عبدالله گفته است، امریکا در یک وقت حساس بار دیگر تعهد خود به کمک به مردم افغانستان را ثابت کرد. جنجال‌های انتخاباتی پس از آن بالا گرفت که عبدالله روابطش با کمیسیون‌های انتخاباتی را قطع کرد و گفت که مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی در تقلب دست دارند.

او گفته بود که شمارش آرا متوقف شود و تا جداسازی آرای پاک از ناپاک، نتایج انتخابات اعلام نشود. اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جنجالی‌های انتخاباتی را بیش‌تر کرد و عبدالله عبدالله یک روز بعد از آن در میان هزاران هوادارش در کابل گفت، حکومت تقلبی را نمی‌پذیرد و در آینده‌ی نزدیک حکومت موازی را تشکیل می‌دهد.

اعلام نتایج ابتدایی مورد استقبال اشرف غنی احمدزی، نامزد دیگر ریاست جمهوری قرار گرفت و گفت که آرایش پاک است. براساس معلومات کمیسیون انتخابات، اشرف غنی احمدزی در نتایج ابتدایی 56.44 درصد آرا و عبدالله عبدالله 43.56 درصدا آرا را به‌دست آورده‌اند.

جان کری دیروز برای حل جنجال‌های انتخاباتی کشور با یان کوبیش، نماینده‌ی وپژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان گفت‌و‌گو کرده است. در وب‌سایت سفارت امریکا نوشته شده است، کری گفته است، فعلاً افغانستان در بحرانی‌ترین مرحله‌ی حیات سیاسی خود قرار دارد. به گفته‌‌ی او، امریکا و سازمان ملل برای حل آن کارهای زیادی را در پیش دارند. کوبیش نیز به کری گفته است که سازمان ملل برای حل مشکلات پیش آمده از تمام تلاش کار خواهد گرفت.

43 درصد آرا تفتیش شود

حامد کرزی طرح سازمان ملل مبنی بر تفتیش 43 درصد کل آرا را پذیرفته است. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، نشستی با اشتراک یان کوبیش، معاونان ریاست جمهوری، قاضی‌القضات، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی در مورد حل معضل انتخابات در ارگ برگزار شد.

در این نشست‌ یان کوبیش، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در کابل در مورد مذاکراتش با نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری معلومات ارائه کرده است. کوبیش در این نشست طرح پیش‌نهادی سازمان ملل برای حل چالش‌های انتخاباتی را نیز ارائه کرده است.

براساس این طرح، 8000 محل رای‌دهی که 43 درصد تمام آرا، یعنی 3.5 میلیون رای را در بر‌می‌گیرد، تفتیش شود. نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل گفته است، این طرح را به روز جمعه، 20 سرطان با کمیسیون‌های انتخاباتی و دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شریک می‌کند. رییس جمهور کرزی این پیش‌نهاد سازمان ملل را تأیید کرده است. کرزی از کمیسیون‌های انتخاباتی و نامزدان خواسته است که در در زمینه با سازمان ملل متحد هم‌‌کاری کنند.

طرح ایجاد حکومت انتقالی

محمد محقق، معاون معاون دوم عبدالله عبدالله می‌گوید، برای حل‌ جنجال‌های انتخاباتی باید یک حکومت انتقالی ایجاد شود. او در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفته است که در کمیسیون انتخابات باید اصلاحات به وجود آید و بعد در سراسر کشور انتخابات دوباره برگزار شود. او می‌گوید، تا برگزاری انتخابات یک حکومت انتقالی یک ساله ایجاد شود. معاون دوم عبدالله تأکید کرده است، اگر آرای پاک از ناپاک جدا نشوند، افغانستان دچار بحران خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *