مجلس نمایندگان طرح مصئونیت و حقوق اعضای شورای ملی پس از دوره‌ی وکالت را تصویب کرد

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان به روز شنبه در نشست عمومی این مجلس طرح قانون مصئونیت و حقوق اعضای شورای ملی را پس از دوره‌ی وکالت تصویب کردند. در صورتی که این قانون از سوی مجلس سنا تأیید و از طرف ریاست جمهوری توشیح شود، هر عضو شورای ملی پس از دو دور وکالت، 25 درصد معاش‌شان را دریافت می‌کنند.

هم‌چنان دو محافظ و سایر امتیازها از سوی حکومت به نمایندگان پرداخته می‌شود. طرح یاد شده از سوی کمیسیون مصئونیت و حقوق مجلس ترتیب شده بود و دیروز به نشست عمومی این مجلس برای تصویب ارائه شد. شریف کامه‌وال، رییس کمیسیون ذکر شده گفت، کمیسیون‌های مجلس روی این طرح بحث کرده و در آن کدام موارد اختلافی باقی نمانده است.

اعضای مجلس نمایندگان پس از بحث و رای‌زنی‌های زیاد روی طرح قانون یاد شده، آن را با اکثریت آرا تصویب کردند. در نشست دیروز 125 نماینده حضور داشتند و 117 تن آنان طرح قانون پس از دوره‌ی وکلالت را تأیید کردند. محمد حسن صحرایی، از اعضای مجلس نمایندگان گفته است، براساس این طرح، برای هر عضو شورای ملی پس از دوره‌ی خدمت، 25 درصد معاش، دو محافظ، پاسپورت (گذرنامه) سیاسی و برای خانواد‌ه‌‌ی‌شان پاسپورت خدمت داده می‌شود.

مطابق قانون معاشات کارمندان عالی‌رتبه‌ی دولت، برای هر عضو شورای ملی ماهانه 195هزار افغانی پرداخت می‌شود. تعداد محدودی از اعضای مجلس دیروز با تصویب این قانون به‌شدت مخالفت داشتند. بکتاش سیاوش، نماینده‌ی مردم کابل در مجلس گفت، در وضعیت کنونی کشور، ضرور نیست که اعضای شورای ملی امتیازهای بیش‌تر به‌دست آورند.

سیاوش از مجلس سنا و رییس جمهور خواست که طرح یاد شده را تأیید و توشیح نکند. او تأکید کرد که طرح این قانون به‌نفع مردم افغانستان نیست. در همین حال، شماری از شهروندان کشور نیز با تصویب این قانون مخالفت کرده‌اند و از رییس جمهور خواسته‌اند که آن را توشیح نکند.

محمد خادم، از باشندگان کابل می‌گوید، در قدم نخست نمایندگان مجلس باید به وضعیت مردم فقیر، معاش معلولان، معلمان و سربازان کشور توجه کند، نه به امتیازهای شخصی. به گفته‌ی او، تصویب این قانون ظلم بزرگی بر مردم افغانستان است و رییس جمهور آن را توشیح نکند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *