محمد محقق جزئیات توافق سیاسی نامزدان را فاش کرد

اطلاعات روز: محمد محقق، رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و معاون دوم عبدالله عبدالله از برخی جزئیات توافق نامزدان با جان کری، وزیر امور خارجه‌ی امریکا پرده برداشته است. کری پس از دو روز مذاکرات فشرده با دو نامزد، شنبه ‌شب در یک نشست خبری مشترک اعلام کرد، روی تفتیش تمام آرا و ایجاد حکومت وحدت ملی توافق شد.

اما در مورد ایجاد حکومت وحدت ملی جزئیات نداد و ستادهای انتخاباتی نیز در این مورد معلوماتی در اختیار رسانه‌ها قرار ندادند. ایجاد حکومت وحدت ملی برای همه سوال‌برانگیز شده بود. محمد محقق، دیروز در این مورد به بی‌بی‌سی گفته است که در دولت وحدت ملی برنده‌ی انتخابات رییس جمهور و بازنده رییس شورای اجرایی خواهد شد.

در مورد توافق نامزدان با جان کری هنوز سند یا مکتوب‌ رسمی‌ای ارائه نشده است، اما محقق می‌گوید، در پی میانجی‌گری جان کری و نماینده‌ی سازمان ملل در کابل بین نامزدان توافق شد، تا دو سال آینده قانون اساسی تعدیل شود و پست ریاست اجرایی به پست نخست‌وزیری تبدیل می‌شود.

فیض‌الله زکی، سخن‌گوی ستاد اشرف غنی ‌احمدزی اظهارات محمد محقق را تأیید یا رد نکرده، اما می‌گوید، بین نامزدان به میانجی‌گری جان کری و سازمان ملل توافق شده است که تیم بازنده از قدرت کنار گذاشته نشود. مطابق توافق دو نامزد،  قرار بود امروز بررسی تمام آرا آغاز شود.

اما یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات عصر دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، قرار بود بررسی آرا امروز آغاز شود، اما به دلیل آماده ساختن کارمندان و آموزش آن‌ها، با تأخیر آغاز می‌شود. او مشخص نکرد که بررسی آرا چه وقت آغاز خواهد شد، اما معلولاً آموزش کارمندان چند‌روز زمان را در بر‌می‌‌گیرد.

نورستانی اما می‌گوید، آمادگی‌ها برای بازبینی و بازشماری تمام آرا آغاز شده است. نورستانی افزود، قرار است روزانه هزار صندوق رای توسط 100 تیم تخنکی تفتیش شوند و به گفته‌ی او، سه هفته را در برخواهد گرفت. معیارهای تفتیش آرا پیش از این توسط نمایندگی سازمان ملل در کابل مشخص شده‌اند.

یوسف نورستانی نیز گفت، تمام آرا براساس 16 معیاری که از قبل مشخص شده، تفتیش می‌شوند. براساس این معیارها، در صورتی که 93 درصد آرای یک صندوق به‌نفع یک نامزد استفاده شده باشند، فاقد اعتبار است. هم‌چنان آرای محلات زنانه‌ای که از محلات مردانه بیش‌تر باشند، باطل خواهند شد.

در نشست خبری دیروز یان کوبیش، نماینده‌ی ویژه‌‌ی سازمان ملل در کابل، عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی و نمایندگان دو نامزد نیز حضور داشتند. یان کوبیش در این نشست گفت، سازمان ملل به حمایت و هم‌کاری خود در انتخابات و تفتیش آرا ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *