وزارت تجارت: پنج قرارداد گاز مایع تاجران افغان با ترکمنستان را لغو کردیم

اطلاعات روز: وزارت تجارت و صنایع کشور می‌گوید، این وزارت پنج قرارداد گاز تاجران افغان با ترکمنستان را لغو کرده است. به گفته‌ی آنان، این تاجران گاز را چند برابر بلندتر از نرخ اصلی آن به کشور وارد کرده‌اند. مسافر قوقندی، سخن‌گوی این وزارت دیروز یک نشست خبری گفت، تا یک هفته‌ی آینده نرخ یک کیلو گاز به 50 افغانی کاهش می‌یابد.

در حال حاضر در بازارهای کشور هر کیلو گاز از 75 تا 80 افغانی به فروش می‌رسد. وزارت تجارت می‌گوید، به دلیل داوطلبی‌های بی‌مورد‌ شماری از تاجران وارد کننده‌ی گاز در ترکمنستان، قیمت این مواد سوختی افزایش یافته است. قوقندی هشدار داده است، اگر تاجران به این‌گونه اقدام‌های خود ادامه دهند، در لیست سیاه شامل می‌شوند و جواز کارشان لغو خواهد شد.

او می‌گوید، شماری از تاجران در صورتی که به این کارشان ادامه دهند، به کشورهای مختلف اطلاع داده خواهد شد تا از فروش مواد سوختی به آنان خودداری کنند. قوقندی تأکید دارد، روند داوطلبی گاز در ترکمنستان صورت می‌گیرد و شماری از تاجران در این قضیه نقش دارند.

به گفته‌ی او، شماری از تاجران افغان با سوء استفاده از وضعیت کنونی، گاز را در ترکمنستان به لیلام می‌گذارند و با ایجاد داوطلبی نرخ هر تن گاز ٢٣٠ دالر بالا رفته است. او تأکید دارد، ترکمنستان هر تن گاز را به قیمت ٤٥٠ دالر به دولت می‌فروشد، اما با اقدام‌های یاد شده‌ی شماری از تاجران‌، نرخ گاز به‌شدت افزایش یافته است.

قوقندی می‌گوید، وزارت تجارت و صنایع به تاجران هشدار داده است که از این کار خودداری کنند. او اما از دولت ترکمنستان در قسممت فروش گاز به دولت اظهار خرسندی کرد و گفت، در ١٣ سال گذشته هم‌کاری خوبی داشته و همواره سعی کرده تا گاز را کمتر از نرخ جهانی‌ به افغانستان بفروشد.

سخن‌گوی وزارت تجارت افزود که قرار است این موضوع روز دوشنبه در نشست شورای وزیران نیز مطرح شود. او افزود، در آینده‌ی نزدیک یک هیأت افغانی به ‌ریاست شاکر کارگر، وزیر تجارت و صنایع به هدف عقد قرار‌داد جدید گاز به ترکمنستان خواهد رفت.

وزارت تجارت هفته‌ی گذشته قیمت یک کیلو گاز مایع را ٥٥ افغانى اعلام کرده بود، اما در حال حاضر هر کیلو گاز در نقاط مختلف کابل از 75 تا 80 افغانی به فروش می‌رسد. شهروندان از افزایش قمیت گاز به‌شدت انتقاد دارند و می‌گویند، دولت برای کاهش نرخ مواد سوختی اقدام مؤثری نکرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *