ارزیابی تازه: 40.9 درصد کودکان افغان مبتلا به سوء تغذیه اند

اطلاعات روز:‌ مقام‌های وزارت صحت عامه‌ی کشور با نشر ارزیابی تازه‌ی خود اعلام کردند که 40.9 درصد کودکان افغان مبتلا به سوء تغذیه اند. ثریا دلیل، وزیر این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این ارزیابی در سراسر کشور پس از ده سال صورت گرفته است.

ازریابی اول در بخش تغذیه در کشور در سال ۲۰۰۴ انجام شده بود. خانم دلیل دیروز گفت که براساس ارزیابی تازه، از سال ۲۰۰۴ تا کنون میزان کودکان مبتلا به سوء تغذیه از ۶۰.۵ درصد به ۴۰.۹ درصد کاهش یافته است. او افزود،‌ حدود یک میلیون کودک کاهش بیماری سوء تغذیه را در کشور نشان می‌دهد.

او می‌گوید، ۴۵ درصد مرگ‌ومیر کودکان نیز با وضعیت تغذیه‌ی آنان ارتباط نزدیک دارد. دلیل گفت، اگر وضعیت تغذیه‌ی کودکان در کشور بهبود یابد، هر ساله ۲۵۰ هزار کودک از مرگ نجات پیدا می‌کنند. او افزود، وضعیت تغذیه‌ی کودکان بر میزان یادگیری آنان در کودکی و قدرت کار و بازدهی اقتصادی‌شان در بزرگ‌سالی تأثیر مستقیم دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، براساس مطالعات جهانی در بزرگ‌سالی، کودکان مبتلا به سوء تغذیه‌ درآمدشان هفده درصد کمتر از بقیه است. به این ترتیب، سوء تغذیه‌ی کودکان، رشد اقتصادی هر کشوری را هشت درصد کاهش می‌دهد. مسئولان وزار‌ت صحت عامه‌ می‌گوید، آمار سوء تغذیه در بیست ولایت (مناطق شمال‌شرق و مرکزی) بالاتر از سایر ولایت‌ها‌ست.

براساس ارزیابی تازه‌ی وزارت صحت عامه، سوء تغدیه‌ی زنان میان‌سال، کم‌وزن و کم‌خون نسبت به گذشته بهبود یافته است، اما در بخشی سوء تغذیه‌ی حاد وخیم‌تر شده است. این ارزیابی نشان می‌دهد که سوء تغذیه‌ی حاد در کشور از سال ۲۰۰۴ تا کنون از ۷.۴ درصد به ۹.۵ درصد افزایش یافته است.

ثریا دلیل خشک‌سالی، جنگ، سیل، زلزله و شیوع بیماری‌های کودکان چون اسهال، سرخکان و سینه بغل را دلیل اصلی این افزایش عنوان کرده است. ارزیابی یاد شده از سوی وزارت صحت عامه در هم‌کاری مالی صندوق سازمان ملل برای کودکان-یونیسیف-انجام شده است. این ارزیابی در ۳۴ ولایت کشور انجام شده است.

دختران نوجوان، کودکان زیر پنج سال، زنان در سن بارداری و کهن‌سالان شامل این ارزیابی بوده‌اند. در این ارزیابی، اندازه‌ی قد، وزن، معاینه‌ی خون، ادرار و مصاحبه در مورد وضعیت بهداشت و تغذیه‌ی افراد صورت گرفته است. سوء تغذیه سبب کوتاهی قد و کاهش وزن مبتلایان می‌شود. وزیر صحت عامه می‌گوید، برای بهبود وضعیت سوء تغذیه در کشور، از ارزیابی تازه کار می‌گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *