سناتوران امریکایی: نمی‌خواهیم افغانستان به سرنوشت عراق دچار شود

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس سنای امریکا با برنامه‌ی اوباما در خصوص خروج تمام سربازان این کشور در پایان سال 2016 از افغانستان مخالفت کرده و گفته‌اند، باید در این مورد تجدید نظر شود. آنان می‌گویند، خروج زودهنگام سربازان امریکا از افغانستان خطرناک است و آنان نمی‌خواهند که افغانستان دچار سرنوشت فعلی عراق شود.

پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق، گروه شورشی موسوم به «داعش» در این کشور پیش‌روی‌های زیادی کرد و چندین شهر این کشور را تحت ‌کنترول درآورد. حال برخی نگرانی‌ها‌ مطرح می‌شوند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کشور دچار سرنوشت عراق نشود.

ده سناتور امریکایی به روز پنج‌شنبه موضوع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را در کانگرس این کشور مطرح کرده‌اند. آنان در مخالف با برنامه‌ی اوباما گفته‌اند، نیروهای امنیتی افغان ممکن تا پایان سال 2016 به تنهایی قادر به مبارزه با شورشیان نباشند. پیش‌تر وزیر داخله نیز اعلام کرد، نیروهای امنیتی به کمک‌های خارجی نیاز دارند.

او گفت که باید پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن هرچه زودتر امضا شود. براساس برنامه‌ی اوباما، پس از پایان سال 2014 در حدود 9800 سرباز امریکایی در کشور باقی خواهند ماند و این رقم تا پایان سال 2015 به نصف می‌رسد. در پایان سال 2016 حضور امریکا در کشور تنها به یک سفارت تقلیل می‌یابد.

در همین حال، جیمز دابنز، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان و پاکستان به کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنای امریکا گفته است، وضعیت عراق و افغانستان فرق دارد. به گفته‌ی او، مردم و سیاست‌مداران عراق مخالف حضور امریکا در کشورشان بودند، اما در افغانستان چنین نیست. او هم‌چنان می‌گوید، عراق منابع مالی زیادی دارد و بدون امریکا حداقل به‌طور موقت وضعیت را تحمل می‌کند، اما در افغانستان چنین نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *