وزیر سرحدات: از نصب 80 کیلومتر سیم خاردار پاکستان در خط دیورند جلوگیری شد

اطلاعات روز: اکرم اخپلواک، وزیر‌ سرحدات، اقوام و قبایل می‌گوید که نیروهای امنیتی کشور و مردم محل از نصب سیم خاردار و حفر خندق نیروهای پاکستان در امتداد خط دیورند جلوگیری کرده‌اند. او تأکید دارد، نظامیان پاکستان با آوردن وسایط و ماشین‌آلات، قصد نصب سیم خاردار و حفر خندق در امتدا خط دیورند را داشتند.

به گفته‌ی اخپلواک، نیروهای پاکستان قصد داشتند که در حدود 80 کیلومتر سیم خاردار را در ولسوالی تروه‌ی ولایت پکتیکا نصب کنند، اما این مسئله با واکنش جدی نیروهای امنیتی و اقوام منطقه مواجه شدند. او می‌گوید، نیروهای پاکستان پس از عکس‌العمل جدی، کار نصب سیم خاردار و نصب حفر خندق را متوقف کرده‌اند.

اخپلوک تأکید کرده است، این مسئله بارها به گونه‌ی دوستانه با دولت پاکستان در میان گذاشته شده بود، اما آن کشور در این زمینه بی‌اعتنایی کرده است. در همین حال، محمد شفیق فضلی، فرمانده عمومی قوای سرحدی وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که نیروهای پاکستان در جریان سال‌های گذشته بارها به چنین اقدم‌هایی دست زده‌اند.

به گفته‌ی او، چندی پیش نظامیان پاکستان در ولسوالی معروف ولایت قندهار نیز دست به ایجاد دیوارها زدند و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از آن با نظامیان پاکستانی درگیر شدند. به گفته‌ی او، در این درگیری یک نفر از هم‌‌وطنان کشته شد، اما کار آنان را متوقف شد.

فضلی تأکید کرده است، در بسیاری موارد برای حل چنین اقدام‌های پاکستان، در قدم نخست از بزرگان قومی کار گرفته می‌شود، اما اگر گفت‌و‌گوهای آنان نتیجه نداد، برای دفاع از سرحدات کشور، از هر راه ممکن استفاده می‌شو‌د. او تأکید دارد، مطابق قانون، هر‌دو کشور باید در ایجاد تأسیسات فاصله‌ی لازم نقطه‌ی صفری مرزی را در نظر بگیرند.

پیش‌تر در نشست شورای امنیت ملی در مورد گزارش‌های رسیده از ولایت پکتیکا در خصوص اقدام پاکستان مبنی بر نصب سیم خاردار و حفر خندق در نزدیکی خط دیورند بحث همه‌جانبه شد. سپس این شورا به وزارت‌های سرحدات، اقوام و قبایل و داخله دستور داده تا در مورد موقعیت دقیق سیم خاردار و فاصله‌ی آن از نقطه‌ی صفری تحقیقات همه‌جانبه کنند و از نتیجه‌ی کارکردهای‌شان به نشست بعدی این شورا گزارش دهند.

نظامیان پاکستان در جریان چند سال گذشته دست به اقدام‌های گوناگون در نقطه‌ی مرزی کشور زده‌اند. آنان علاوه بر نصب سیم خاردار و حفر خندق، بارها حملات هوایی، موشکی و راکتی را مناطق سرحدی انجام داده‌اند. بر اثر این حمله‌ها، صده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند و نیز تعداد زیادی از جنگلات مناطق سرحدی حریق شده‌اند.

از این کشور همواره از راه دیپلماتیک و اعتراضی خواسته شده تا حملات‌ خود بر مناطق سرحدی را متوقف کند، اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه‌ نداده‌اند. برخی از کاشناسان تأکید دارند، پاکستان با نصب سیم خاردار و حفر خندق در امتداد خط دیورند، فرستادن شورشیان و حملات موشکی تلاش دارد ‌از پیش‌رفت کشور جلوگیری کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *